lördag, december 16, 2006

Anna Sjödin avgår.

Detta inlägg presenteras i samarbete med Ulrika Falk. Ulrika, en människa som berör och berikar.
---------------------------------------------------------------------------
I natt 01.38 så fick jag ett sms från Anna där hon berättade att hon avgår som ordförande. Jag förstår att hon inte orkar stå emot dessa ständiga kommentarer och synpunkter. Personligen så tror jag Wanja Lundby Wedins uttalade tog enormt hårt på Anna. Anna har alltid, precis som Wanja kämpat för kvinnorna och för våra kamrater inom LO-facken så hennes uttalande var nog droppen som fick bägaren att rinna över. Anna Sjödin blev dömd i tingsrätten för förolämpning, egenmäktigt förfarande, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och det är detta som kontinuerligt givit fler och fler röster för att ge Anna politiskt näringsförbud.

I relation till en mängd skandaler som vi Socialdemokrater radat upp under de senaste åren har långt ifrån alla gjort att berörda personer fått lämna sina poster, trots att det i fler fall handlat om frågor som direkt går emot en Socialdemokratisk politik och moral. Spritfester på medlemmars pengar, fiffel med bidrag och löner samt en rad skumma lägenhets affärer är alla exempel på tillfällen då handlingarna har utförts till förmån för den egna personen. Men straffet har sällan resulterat i krav på avgång.

Vad är det som gör att det Anna Sjödin döms till mot sitt nekande är mer moraliskt förkastligt i den politiska världen. Är det att hon är ung och tjej som gör att rösterna inom den Socialdemokratiska rörelsen varit mer kritiska än i andra fall? Den Socialdemokratiska rörelsen borde istället ha en förlåtande attityd i ett fall som detta, eftersom ingen riktigt kan vara säker på vad som hände den där kvällen på Crazy Horse till skillnad mot andra skandaler och affärer. Anna Sjödin borde få en andra chans att återkomma i politiken med tanke på de politiska kvaliteter som hon besitter.

Vill bara citera en sak från hennes artikel på DN debatt:
"Det jag varit med om förstärker min vilja att försöka förändra samhället och dess avigsidor. De värderingar jag bär på ställer krav. Det handlar om att ärligt och uppriktigt bry sig om hur andra människor har det. Det handlar om att stå upp när det blåser som hårdast. Vackra ideal och principer får bara ett värde om du håller fast vid dem också vid motgång och inte enbart i demonstrationståg"
Anna Sjödin

Krassman, In Your Face

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Kippe. Jag är glad att jag fick vara sponsor till den här viktiga postningen som samtidigt gör mig sååååå ledsen :-(

Självklart skriver även jag om Anna idag.

U