torsdag, juli 12, 2007

Blod och död i kulturens tecken

Sammanlagt 13 fick föras till sjukhus och tre — en Pamplonabo, en tysk och en mexikan uppges ha mycket allvarliga skador. Tjurrusningen i Pamplona skall även ha skickat en 25-åring från Vestfold i Norge till plåsterhuset för vård. Sedan 1911 har 14 personer dödats under gatloppet som drar till sig turisande idioter från hela världen. Hur många tjurar som har dödats sedan detta kulturstämlpade blodbad påbörjades 1867 framgår inte.
Skadade under rusningen i Pamplona för de med dålig självförtroende

Idioti och galenskap kommer i många skepnader på vår planet och jag ser mig själv som en "adrenalin junkie" och brukar har översyn med andras tokiga äventyr för att uppnå ett rus. Men detta fattar jag faktiskt inte. Är det för att locka dit turisters feta plånböcker så borde det inte vara helt omöjligt att genomföra något vettigare. Det har varit många protester kring evenemanget men de verkar ge föga effekt på de som sköter spektaklet. Jag kanske skall prova att rusa framför grisarna som släpps från slaktbilen och se om jag får en bättre känsla för detta trams.

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: