måndag, juli 09, 2007

Splittring i den borgerliga miljöpolitiken

Kommer den borgerliga miljöpolitiken bli konsekvent? Utsläppen av koldioxid ska minska med 20 procent till år 2020. – Vid årsskiftet väntar en kraftig höjning av koldioxidpriset, vilket gör det mycket dyrare att förorena. Men vi upphör inte med koldioxidbeskattningen, först måste vi se hur högt priset blir säger miljöminister Carlgren. Enligt Henrik Edwards som gjort uträkningen för SIKA så kan bensinpriset behöva dubblas till 20 kronor litern. För att nå åtagandet gentemot EU till 2010 måste vi hålla utsläppen på samma nivå som i dag och för det krävs en nivå på runt 14 kronor per liter uppger Edwards.

En prishöjning inte långt borta, dags att byta bil för In Your Face

Detta kommer säkert inte som någon chock för de flesta, förutom KD som red på populistvågen under valet 2006 med alla namninsamlingar för sänkt bensinskatt som motiv. Andreas Carlgren gör allt vad han kan för att ge bilden av att borgerligheten har miljön i fokus, men har alla partierna det? Det finns en splittring inom en den borgerliga miljöpolitiken, en splittring som görs tydlig när men ser på trängselavgiften i Stockholm. Syftet med skatten var (och är) minska bilåkandet i Stockholm, men nu kommer intäkterna från skatten att användas till att investera i nya vägar i Stockholmsregionen. Vilket naturligtvis kommer att öka utsläppen. Likaså skall avgiften vara avdragsgill för tjänste- och arbetsresor vilket ytterligare visar hur orättvis, omodern och oansvarig den borgerliga politiken är. Vi får väl se om Carlgren lyckas ena partierna i regeringen att gå till beslut för miljön i alla frågor, jag tvivlar dock.

krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

"populism”,det kallas demokrati och att leva i verkligheten. Att höja bensinpriset ala miljökommunisterna är både verkningslöst, farligt och idiotiskt.

Att något pucko har "räknat" är ungefär lika intressant som att Crazy Horse kärringen gör comeback.

Om bensinen kostar 20 kr så kommer Sverige drabbas av en recession med kraftigt stigande arbetslöshet, det kommer att vara helt meningslöst för många att åka till jobbet. Alla barns fritidsaktiviteter kommer att ställas in osv. Vem röstar på sådan idioti.

Så länge det inte finns några alternativa drivmedel eller teknologier så blir enda konsekvensen av dessa löjliga skattehöjningar, ekonomisk nedgång och bortfalla av nödvändiga transporter.

Med tanke på att det är en global problematik med långt tidsperspektiv så har det dessutom ingen som helst real påverkan.

Storheten på utsläpp och alternativa åtgärder för minskningar gör också att denna synnerligen obegåvade analys framstår som mycket märklig. Varför skall utsläppen från transporter minska över huvudtaget? Det finns andra åtgärder som kan göras i stället.

Krassman sa...

Anonym: Kalla det vad du vill, det är väl ändå märkligt att det bara är KD i den borgerliga regeringen som lever i verkligheten du beskriver. Ett par funderingar på dina kommentar. Nödvändiga transporter kommer alltid att göras oavsett kostnad och att som du påstå att minskade utsläpp inte har någon real påverkan känns inte trovärdigt. Ditt resonemang "om bensinen kostar 20 kr" saknar oxå trovädighet. Jag håller med dig om att andra åtgärder oxå måste göras och att regeringen inte får titta sig blinda på bara detta.

Anonym sa...

Miljöpanik! Rent skrattretande att vi NU PLÖTSLIGT kommer på att vi MÅSTE RÄDDA jorden. Voine Voine...ställ av bilen, gräv en grop i marken, ta på dig en gammal säck och vänta på undergången.

Det är väl OK om nån förvirrad Centertok till miljöminister vill höja bensinpriset till det dubbla. MEN SE DÅ FÖR F*N TILL ATT KOLLEKTIVTRAFIKEN FUNGERARAR. Som det är nu är ju SJ ett skämt. Bussarna i de större städerna räcker inte till. Bor du en bit utanför ett större samhälle är bilen det enda alternativet. Så är det i det samhälle vi byggt upp. Det är väl lätt för en minister som bor på Söder eller i Stockholms innerstad att gurgla men tala med en boende i norra Uppland, Värmland eller nånstans norr om Dalälven. Reality check, please!

Krassman - satsa på en modern, snål diesel. Min Passat drar 0,5 milen.

Krassman sa...

Jon-Rutger: Bra tips, har tittat lite på en diesel. Helst av allt skulle jag vilka köpa en etanol kärra men tyvär så saknas det medel för detta.