söndag, september 23, 2007

Medelklassen får betala de rikas kalas

I borgerliga alliansens höstbudget så har Anders borg och de andra riktat sina blickar mot bostadsrätterna för att räkna hem de sänkta avgifterna för miljonvillorna i Stockholms skärgård. Nu skall även bostadsrättsföreningar med småhus betala 0,75 procent av taxeringsvärdet eller 6.000 kronor per bostad. Det är samma regler som gäller för villaägare samt att det införs en avgift på 1200 kr per lägenhet och år. Ovan på detta så införs en ränta för den som fått uppskov på tidigare vinster på 0,5 procent. Enligt många bedömare påverkar det en långt större grupp på bostadsmarknaden än vad regeringen vill medge.

Den Latte sörplande medelklassen som jag själv tillhör får betala kalaset

De exempel som jag sett hittils visar uppenbart att den medelklass som valde att lägga sin röst på borgerligheten uppenbart inte kommer att bli belönade i första taget. Att borgerligheten fullkomligt skiter i hyresrätter och deras boende är ju inget nytt, men att det var de med bostadsrätt som skulle betala de redan rikas skattelättnader trodde jag inte. Att borgerlighetens politik är orättvis, oansvarig och omodern kommer många i landet Falukorv att få bevittna, på nära håll.

Krassman, In Your Face

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men sluta ljug nu. Skatterna sänks för bostadsrätter. Det som tillkommer är skatten på uppskovet, och det artikeln handlar om är att för dom som har uppskov kan det bli dyrare. Håll redan på äpplena och päronen.

Krassman sa...

Diversifierad: Så du menar att förändringen som införs att även bostadsrättsföreningar med småhus skall betala 0,75 procent av taxeringsvärdet eller 6.000 kronor per bostad. Att dessa får samma regler som gäller för villaägare betyder att skatten sänks...nej du.

Läs inlägget noga itsället för att bara anta att alLa som inte delar regeringens uppfattning har fel.
Du borde hålla reda på sanning och lögn istället för äpplen och päron.

Anonym sa...

Hoppsan, läste lite för fort. Kom hit via artikeln i Svenskan som du länkat med "höstbudget", strax efter jag själv skrivit ett inlägg som sågar den. Din rubrik och din slutkläm fick mig i gungning.

Borätter i småhus är förlorare. Precis som du säger. Men medelklassen defineras väl inte av boende i småhus-borätter? Det är faktiskt rent krasst ganska ovanligt.

Krassman sa...

Diversifierad: Okej, no hard feelings om det. Ibland är jag lika snabb på att dra för snabba slusatser.

Det med medelklassen skulle förtydligat mer ser jag nu när jagl äser din kommentar. Jag tänker på att vi Socialdemokrater tappade mycket väljare som gick direkt till M i valet. Detta var mest medelklass och det är dom som jag hade i tankarna när jag skrev inlägget. Visst kanske det finns en del i dessa småhus borätter men knappast som regel som du påpekar. Inte lätt med fördommar det där...

Anonym sa...

Har du inte något rättstavningsprogram? Kalas stavas som du ser med ett l. Jag har också hittat fler stavfel, tex. fördomar med två m. Det ger inte ett seriöst intryck, särskilt inte att stava så gravt fel i en rubrik.

Sosse i Duvbo sa...

Magnus

Ska vi ta och skärpa oss lite, nog stavas vär person med ett s ?

Krassman sa...

Magnus Persson: I rubriken oxå, det är andra gången den här veckan. Jag får skylla på Anders Borg för att jag slarvar med stavningen. Det är inte lätt att vara en simpel arbetare på nätet inte.

Anonym sa...

Som bostadsrättsinnehavare så har jag inget emot att betala ränta på den reavinstskatt som jag i praktiken aldrig skulle ha betalat annars. Det är dock lite gnagande är att man ska betala för att fastighetsskatten ska slopas. En skatt som i all sin enkelhet enligt mig var genial av den enkla anledningen att det var jävligt bökigt för överklassen att flytta sin lyxvilla till ett skatteparadis.

Det enda som är positivt med det här är att jag ges tillfälle hela tiden att säga till Reinfeldt-duperade knegare i min omgivning - vad var det jag sa.