onsdag, februari 06, 2008

The former next President of the United States, Barack Obama?

Förhoppningsvis kommer USA:s nästa president bli Hillary Clinton. Rösterna räknas fortfarande från de 24 delstaterna som gick till val och inför "supertisdagen" och det har det varit jämt i mätningarna mellan Barack Obama och Hillary Clinton. Hennes tvåsiffriga ledning hade krympt i flera viktiga delstater. Sena mätningar visade att i den viktigaste delstaten (Kalifornien) hade Barack Obama gått om. Hade Hillary Clinton förlorat i Kalifornien, som har en femtedel av alla delegaterna så skulle det varit enomrt bakslag. Men icke, Hillary vann Kalifornien och jag hoppas att vi nu kan utropa henne till USA:s första kvinnliga president trots att valet hålls först den 4 november i år.

And the winner is.....Hillary Rodham Clinton

Jag tror personligen inte att det kommer att finnas någon riktig motkandidat från repubikanerna till presidentvalet, det riktiga slaget om vem som skall bli USA:s nästa president har redan utspelats. Det var slaget mellan Hillary Clinton och Barack Obama. Jag hade gärna sett Barack som vinnare och USA:s första färgade president men jag har hela tiden hållit på Hillary. Mina främsta orsaker är för att det är dags för en kvinna att leda USA och för att jag tror att det finns en bra grund för kontakterna mellan vår blivande statsminister Mona Sahlin och Hillary Clinton.

Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

Göran Pettersson sa...

Demokraternas delegater från Kalifornien fördelas proportionellt (dels i kongressvalkretsar och dels i hela delstaten). Det gör att fördelningen troligen blir cirka 60/40 mellan Clinton och Obama. Detta medför också att primärvalskampen troligen kommer att fortgå ett bra tag till.
Det är väl inte så Krassman att du bara väljer favoritkandidat utgående från kön och etnisk tillhörighet? Ligger du inte åsiktsmässigt närmare John Edwards?

Krassman sa...

Göran: Ha ha ha, du är rolig du. Nej då, jag väljer rätt kandidat utifrån vad landet och politiken behöver. Åsiktmässigt så är det lite knivigt att säga vart jag ligger mellan de tre, dock har jag en känsla av vem du ligger närmast i alla fall. Du ligger väl strax till höger om Maud Olofsson :)