tisdag, februari 12, 2008

Regringen fokuserar på de som lever gott i ovanförskapet

Idag hade jag ett artikel publicerad i NT, det är bara den 6:e hittils i år men jag skall bättra mig. Artikeln var ett svar till de två Moderata riksdagsledamöterna Marietta de Pourbaix-Lundin och Rune Wikström. Jag kan inte länka till artikeln men ni hittar den här nedan, mest nöjd är jag över att tidningen valde att citera detta under min bild: "Regeringen fokuserar på de som lever gott i ovanförskapet"

När kommer mkt media AB att publicera sina tidningar gratis på nätet?

Den 25:e januari kunde vi i NT läsa Marietta de Pourbaix-Lundin (m) och Rune Wikström (m) avhandla deras paradgren, skattesänkningar. Att borgerliga företrädarna har det kämpigt med opinionen märks ganska väl, en tredjedel av artikeln handlar nämligen om hypotetiska påståenden om att vi Socialdemokrater hade gjort si eller så om vi suttit vid makten. Det känns fortfarande som att moderaterna befinner sig i opposition och att de gärna vill skylla på andra än att acceptera konsekvenserna av sin egen förda politik.

I artikeln så talar debattörerna sig varma för sina skattesänkningar och trumpetar ut att den som tjänar 24 000 månaden nu kan räkna med att få 12 500 kronor mer i plånboken per år. En sak som dessa två moderater verkar ha svårt, eller tid för är att sätt sig in i hur vanligt folk har det. Snittlönen i kommunen ligger på runt 18 233 kronor (2006) Men för dessa två moderater kanske det inte är någon större skillnad på 24 000 och 18 000, kan ju bero på att de själva tjänar över 50 000 i månaden. Att göra lite efterforsningar om hur läsarna till artikeln verkligen har det är ju bra för trovärdigheten, i alla fall tycker jag det.

I artikeln så står det även att dessa skattesänkningar går till ”vanliga” hushåll och att det är deras syfte. Den formuleringen tycker jag bra beskriver den borgerliga retoriken och politiken som förs idag. Vilka är då de ”ovanliga” hushållen som inte skall få ta del av dessa goda tider? Det är tydligen de ovanliga hushållen som ses som utsugarna och snyltarna i den borgerliga politiken. En politik som riktar sig till dem som har det gott och som nu får det ännu bättre. De som med förändringen av fastighetskatten, slopande av förmögenhetskatten och införandet av skattelättnader för överklassnära tjänster nu lever i ett gott ovanförskap. Det är de ovanliga hushållen som får betala för dessa ”vanliga” hushåll. Det är ålders och förtidspensionärerna, det är de sjukskrivna och de som är föräldralediga, det är de arbetslösa och de som arbetar deltid. Vi Socialdemokrater tycker att det är en orättvis politik.

Visst är det skönt att en familj som min egen, där vi båda arbetar kanske får ett par hundringar mer i månaden att leva på. Men att min familjs ökade ekonomiska trygghet kommer från någon annans ökade otrygghet ger mig en obekväm känsla. Är det rättvisa? Hur kommer vi få det om vi blir ett sådant där ovanligt hushåll som moderaterna menar i sin artikel? Om någon av oss bli sjuk eller arbetslös? En sak är ju dock bra med dessa moderata skattesänkningar. Man kan lättare betala alla höjningar av avgifter och nya skatter som den borgerliga regeringen infört. Själv skall jag lägga mina hundringar på ett höjt SL-kort, en höjd avgift till min A-kassa och en skatt på min trafikförsäkring.

Vi får väl se om den dagen kommer då Marietta de Pourbaix-Lundin och Rune Wikström från moderaterna åter vill tala om de där ovanliga hushållen, de som moderaterna talade så mycket om under valrörelsen 2006. De som befann sig i maktlöshet, utan trygghet och ingen makt att kunna påverka. Allt vi ser så här långt är att moderaterna och den borgerliga regeringen är att de vill fokusera på dem som lever gott i ovanförskapet, knappast de som befinner sig i det som borgerliga alliansen kallade för utanförskapet. Att fördela samhällets gemensamma resurser efter behov kommer aldrig att vara moderaternas paroll, varken gamla eller nya.

Kristian Krassman (s)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, är det inte för jäkligt. Bara sex inlägg i lokaltidningen. Om Alliansen skall vinna nästa val i Norrtälje kommer det att krävas minst lika många inlägg från herrar Krassman och Larsson som det var till förra valet. Ju mer ni skriver ju färre kommer att rösta med vänstern. Vill ni verkligen övertyga väljarna krävs det betydligt mer ödmjukhet och väsentligt mindre besserwisser-mentalitet. Men är avsikten att imponera på de lokala partikompisarna och där inhösta ryggdunkningar och bravorop...då har ni lyckats i era föresatser.

Krassman sa...

Bengt Ungestål: Som man ropar får man svar naturligtvis men jag kan prcis som du önska att debattläget kunde vara bättre ibland. Att skriva artiklar kan man göra på lite olika sätt men vad som är viktigt är att man använder sitt sätt som man uttrycker sig på, även i text. Centralt framtagna debattinlägg lockar inte ens oss som är politiska "nördar" till läsning.

Att befinna sig i opposition är något man skall göra med besked och det handlar om att vissa på skillnaderna i politiken och det kan vara svårt att alltid göra detta genom ödmjukhet, för att inte säga omöjligt. Jag ser fram emot ditt egna inlägg i NT och att du och jag gemensamt tar på oss att höja nivån på inläggen i debatten. För det är väl din ambition?

Anonym sa...

Nja, min ambition är snarare att uppmuntra dig/er att fortsätta skriva i lokaltidningen. Ju mer desto bättre. Men jag har inte som ambition att "hjälpa" s med oppositionsrollen. Så skriv på Krassman och Larsson. Dessutom förstår jag att det kan vara svårt för er att vara ödmjuka när man vet att man har rätt.

Krassman sa...

Bengt Ungestål: Kunde just tänka mig att det inte var det som var din ambition heller. Det är ju en genial strategi du har och vi får väl se om den lyckas. Politik är precis som allt annat. Det handlar om tes, antites och syntes. Om du tycker jag har fel i min artikel så är du varmt välkommen att bemöta den, men jag tvivlar på att du klarar det faktiskt.

Anonym sa...

Ja, det var exakt det jag menade. Du vet bäst och det finns inte någon som matchar dig. Grattis! Därmed är min tes bevisad.