onsdag, mars 19, 2008

Klüft bojkottar OS i Peking, i alla fall guldet

Carolina Klüft har bestämt sig när det gäller OS. –Jag har följt mitt hjärta och det är värt 1000 gånger mer än ett eventuellt OS-guld. Nu känner jag en otrolig motivation och hunger, säger hon exklusivt till SvD. Det krävs ett 100-procentigt engagemang, och de två senaste åren har jag inte haft samma hunger. Nu följer jag min filosofi, att känna glädje, ha kul och göra nya erfarenheter. Vågskålen väger över när det handlar om att vara ärlig mot sig själv och göra det jag tror på, än alla titlar, medaljer och pengar, säger hon.

Varför inte bojkotta hela grejen och inte bara guldet?

Inte så konstigt att Carolina tappat sugen. Hennes dominans de senste åren har ju så total så det nästan varit pinsamt. Om nu Carolina bojkottar detta OS-guld så kanske hon borde överväga att bojkotta hela OS som oxå kräver lite tankar och funderingar. Tyckte det lät fel att bojkotta här om dagen men jag är inte så säker längre. Men vi kanske skall förslå alla våra Svenska idrottare att göra som Carolina, bojkotta OS-guldet.

Krassman, In Your Face

17 kommentarer:

Anonym sa...

Klart att hon är sliten. Hennes dominans har ju varit osannolikt stor senaste åren. Måste slita hårt på kroppen.

Anonym sa...

Med slaskpressens (AB, Expressen, Metro...) logik får vi väl snart en svekdebatt. "Karro Sviker Svenska Folket" eller nåt annat hjärndött. Rakryggat och modigt av Sveriges främsta idrottsperson i modern tid. Go Girl!

Anonym sa...

Har Du någonsin idrottat på en högre nivå en "motionen"? Din kommentar saknar den känslan av förståelse, som den regelbundna, hårda träningen ger Dig.
Det går inte att "bojkotta ett givet idrottsresultat". Du måste lägga ner timmar, dagar, veckor och alla andra tidsbegrepp du kan finna, av hårt arbete för att komma dit.
Du finner precis samma förhållande inom Din verksamhetsgren, politiken. Du kan inte bara "ställa Dig upp och tycka", för att nå ett hållbart förslag. Du måste börja med studier i olika former, annars kommer Du bara bli en "struntpratande tyckare".
Så, visa idrottsfolket samma respekt för sina beslut som du önskar för Dina politiska idéer.
Slutligen vill jag tillägga, att jag tror inte på en bojkott, utan på en total världsopinion med samtal och dialog på politikernivå, för att förändra den interna Kinesiska politiken.

Lasse Gustafsson
tänkande sosialist

Krassman sa...

Lasse Gustafsson: Jag har idrottat på högre nivå, har du gjort det oxå? Tror du missat poängen med mitt inlägg men ingen fara, jag skall förklarar vad jag menar. Det finns inte en idrottare som skulle bojkotta ett medalj, allt det faller ju på sin egen orimlighet vilket du påpekar med din synpunkt.

Jag har all respekt för alla våra idrottare men frågan om att bojkotta OS i Peking behöver belysas på flera sätt. Det är ju helt uppenbart att Kina inte lyssnar på internationell kritik när det gäller deras avsaknad av mänskliga rättigheter, i så fall hade de gjort något åt det för länge sedan.

Så länge det finns en enda människa som lever under förtrycket i Kina så bör varje enskilld idrottare ställa sig fråga, är det värt detta? Det behövs en global moralisk revulotion när det gäller relationen till Kina. Minns fotbolls-VM i Tyskland och att det talades om bojkott för att det skulle leda till ökad prostution. Ställ denna fråga i relation till förtrycket av Kinas folk. Njut du av de olypiska spelen och argumentet att inte bojkotta evenemanget. Jag har i alla fall försökt bidra med synpunkter som gör att jag kan sova lite bättre om nätterna, som kommunal politiker jag är. Jag har kanske inte full insikt i vad som rör sig i en elitidrottares huvud men jag kan gott förstå förtrycket av det kinesisks folket.

Bakom varje Svensk OS-deltagare ligger stora summor skattemedel som vi alla bidragit med. Vi har aldrig tvingat fram deras idrotts karriär, dom är där frivilligt. Tycker du då att det är fel att man ställer sig upp och försvarar det Kinas folk som aldrig fått välja?

Anonym sa...

Jag är ett par dagar för senad men debatten var intressant.

"...Kinas folk som aldrig fått välja?"

Aldrig fått välja vad? Ursäkta men jag hänger inte med när du skriver. Och menar du med sista stycket där att eftersom vi som skattebetalare har betalt delar av Klüfts framgång så ska vi få ställa krav på hennes agerande?

Personligen hade jag lätt bojkottat OS men sen så är jag inte elitidrottare och därmed har jag inte lagt ner all min energi under många år på att bli bäst i världen. Jag har heller ingen aning om hur tankegångarna skulle gå om jag blev tillfrågad att ge upp ett av mina livs största mål för att några lallare från OS-komitten inte lyckas pricka in rätt land på kartan eller iaf ställa ordentliga krav på utveckling i landet.

Spiff sa...

"Bakom varje Svensk OS-deltagare ligger stora summor skattemedel som vi alla bidragit med"

Och sen flyttar ALLA till Monaco för att slippa Svenska skatter!

Kan ni dra några slutsatser någon gång? Vi har sjukt höga skatter, som förstör nästan all initiativkraft. Dom som har möjligheten flyttar, åtminstonde pengarna!

Krassman sa...

Johan: Du tycker väl att vi skall ta bort all skatt eftersom Sverige håller på att dö av brist på initiativ. Vi får väl se hur mycket breda idrottssatsningar och framgångar det blir för oss med den strategin.

Krassman sa...

Gun Head: Ja du, kanske var lite väl euforisk när jag skrev det där sista. Vad jag menar är att Kinas folk får inte välja, något. De severas det som staten bestämmt och valfrihet eller valmöjlighet är en lyx som merparten av det Kinesiska folket inte har.

Vi skall inte ställa krav på våra idrottares agerande. Dock måste varje idrottare kunna agera utan att det skall bestämmas av någon lallare från OS-komitten. En bojkott av OS i Peking skall göras och bestämmas av idrottarna själva.

Spiff sa...

Krassman! Varför skall vi ta bort all skatt? det vore väl dumt..

Men att tillhöra någonsomhelst form av extremism tror jag aldrig är sunt! Och Sverige ÄR världsledande när det gäller skatter.
Det hämmar samhälle, företag och individer.
Det motarbetar företagande, initiativkraft och det bidrar inte till ökad utbildning och forskning.

Forskare har visat flera gånger att en "sund" skatt ligger någonstans runt 30%. Mer än så och folk börjar försöka undvika den, man stimulerar till svarta tjänster, och jag tror på att det ligger där någonstans.

I Sverige skulle vi kanske inte tycka att 40 vore ett stort problem idag, tvärtom! Det skulle vara en enorm förbättring mot dagens 57% (även du vet att det tillkommer mera på det, otroligt nog..)

Men med ung 40% skulle vi börja närma oss övriga europa, vilket vore önskvärt.
Det finns väl inget egenvärde i höga skatter, eller?
Högre skatter än andra tyder väl snarare på ett politiskt misslyckande..

Inga fånigheter om att jag/andra inte vill betala skatt.. Dom flesta upplysta människor idag ställer upp på principen om gemensamma uppoffringar, men det finns gränser, och den gränsen är passerad med råge med Sveriges perversa skatter!

Spiff sa...

Varför skall bara idrotten bojkotta Kina? Skall inte alla företag dra sig ur och all handel genast stoppas då?
Inga kläder inga leksaker och cyklar. Och så kan vi starta upp varven och TEKO industrin här hemma igen.. eller?!

Tror ni att det är rimligt?

Kan man bojkotta världens kanske största ekonomi? eller är det bara vi som förlorar på det..

Anonym sa...

Du har helt förstått mellanmjölkens lands budskap, Johan. Man ska vara lagom.

Krassman: Lite märklig uppfattning om Kina ändå om du anser att merparten av folket helt och hållet har fråntagits den fria viljan. Att större delen av folket är ekonomiskt begränsade är helt klart men det är ju inte direkt något man kan bojkotta bort så jag antar att det är statens förtryck du talar om. Det reella statliga förtrycket är tillräckligt som anledning för bojkott. Att folket helt skulle vara fråntagen sin möjlighet att bestämma över sina liv stämmer inte överens med mina erfarenheter men det verkar vara en alltför vanlig uppfattning bland folk som enbart får sin information från svensk press och MR-organisationer, därmed inte sagt att du är en av dessa.

Krassman sa...

Johan: Okej, ironi funkar på vissa men tydligen långt från alla. Det skulle ju vara helt knasigt att ta bort all skatt, bara vissa slipper att betala så är det väl frid och fröjd? Du skall inte heller glömma att vi är ledande i vad vi får för våra skatter.

Du får tycka att skatt hämmar och trycker ner hela mänskligheten men visst är det då konstigt att alla har detta. Du kanske bör titta ut genom ett fönster istället för att titta i en spegel. "Forskare" har bevisat att oavsett statsskick och skattetryck så fifflar folk med skatter och bidrag.

Du kan väl införa plattskatt och sänk skatteuttaget till Europanivå. Snart så kommer han Reinfeldt att börja tala om nästa steg i jobbavdraget och samma politik som fick Fredrik Reinfeldt att sparka ut Bo Lundgren kommer tillbaka. Sänkta skatter ja visst, men att sänka för de som redan lever i ett gott ovanförskap gör det inte bättre för Sverige. Mer orättvsia gör nämligen inte vår konkurrens bättre.

Skatt efter bärkraft har vi och du får gärna vilja ta bort det, då kommer vi få se ett riktigt politiskt misslyckande Johan.

Nu tillbaka till frågan. Ja visst skulla alla kunna bojkotta Kina, men jag tycker att idrottarna bör ta första steget eftersom det gäller OS. Precis som jag väljer att inte köpa varor som är från Israel, eller väljer att köpa eko mat. Handel behöver inte betyda att men bidrar till något dåligt, det borde du väl veta. Alla beslutsfattare sitter med frågan i sin hand att kunna välja vart man gör sina inköp.

Din lilla kommunistiska ådra att vilja starta företag som inte klarar den internationella konkurrensen får du stå för, det har nämligen aldrig funkat och inte göra det heller. Visst kan man bojokotta världens största ekonomi, men varför skulle man göra det Johan?. Jag skall inte heller glömma att nämna vad vår export/inmport till Kina i siffror. 2007 exporterade vi 1,9% och importerade 3,2% (ökning med 23%)av vår totala handel. Visst är det pengar men hallå, någon katastrof skulle det inte innebära för oss här i Sverige. Man kan ställa krav istället för att bara acceptera saker och ting.

Gun Head: Nej, du har rätt. dDet Kinesiska folket är livegna men de kan dock inte delta i demokratsika val, de får inte surfa fritt på nätet och kritiker förföljs och spioneras på. Visst är det statens förtryck som jag menar. Den fri viljan kanske finns, men den fria möjligheten saknas.

Anonym sa...

Härligt med folk som kan hålla debatten på en sansad nivå.

Krassman sa...

Gun head: ops, såg först nu vad jag hade skrivit. Det Kinesiska folket är inte livegna skulle det vara. Min fingrar var inte sig själva efter svaret till Johan. Sorry för det.

Anonym sa...

Först var det Tyskland som fick vara OS-värdar 1936 och nu får Kina det.. Personligen tycker jag det är otroligt att idrottsfanatiker sträcker sig så långt att de tycker att det är ok att gå över lik för att få en medalj som är befläckad helt klart. Jag förstår att idrottarna satsat hela sitt liv för att nå hit. Men känns det så rätt i efterhand? Att veta att man deltagit i ett evengemang som stöttat kränkning av männskligarättigheter? Speciellt när man visste om det redan före och alltså godkänner det.
Tänk om det som hände i Tyskland efter OS 1936 även händer i Kina? Att vi bara hjälper dem att ta nästa steg? Kan ni med de tankarna med gott samvete delta och stödja OS i Kina?
Antar att många sportälskare ignorerar fakta bara för att de vill njuta av sin passion och det är om något värre. Eller snarare helt enkelt vidrigt. Sätta sin njutning framför andra människors liv.
Fast oftast är ju inte supportrar och andra sportälskare så olika religiösa fanatiker och det kan ju förklara en del. När det kommer till idrott och religion så är de båda helt klart värda att både döda och dö för heh..

Krassman sa...

Anonym (senste): Mycket mycket mycket väl formulerat och tänkvärt. Jag vet inte om dina frågor du ställer kommer att besvaras av någon men jag håller till 1000% med dig.

Anonym sa...

jätte bra sida XD thanx den underlättade mitt arbete




// puss å kjaam Diella