fredag, oktober 31, 2008

What goes up must come down

Visst kunde man hoppats på bättre siffror men det är väl som man säger på ren svenska, what goes up must come down. Bilden som målas i media är att det är Monas Sahlins fel trots hennes stora stöd inom partiet i frågan om hållningen till Vänsterpartiet. Något som Nalin Pekgul även belyst den senaste tiden. Visst är det ett stort tapp men jag ser hellre att det sker nu och att vi från oppositionen tar tag i regeringsfrågan ordentligt än att vi sparat denna fråga och tar den under en valrörelse. Självklart så är det Reinfeldt som lyfter Moderaterna i mätningen eftersom det varit fokus på krisen och att det då blir fokus på honom som statsminister.


Vi kan ju ganska lätt se att de övriga moderata partierna kammar noll och att Folkpartiets uppgång på 0,8% käkas upp av Centerns och KD:s tillbakagång på totalt 0,9%. Glädjande är att både Vänsterpartiet och Miljöpartiet tar ett ordentligt kliv uppåt och att KD igen hamnar utanför Riksdagen. Jag tror ju knappast att frågon om könsneutrala äktenskap kommer öka KD:s siffror den närsmate tiden. Framtida mätningar kommer med all säkerhet att handla om den moderata alliansens sätt att hantera krisen och de varsel som faller ut över landet och minde om oppositionens arbete med att formera en regering till 2010.

Gammelmedia på detta:
DN, SvD, SvD2, The Aftonbladet, Dagen, DN2

Nymedia på detta:
Krantz, Kulturbloggen, Arvid Falk,

Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hohoho. Fan, Krassman du leker ju struts här! Partiet tappar 6% och du försöker bortförklara det hela. Ok, jag vet - "Lies, damned lies and statistics" på svenska men ändå. Mona har helt enkelt fukkat upp. Inse.

Krassman sa...

Peo: Vad försöker jag bortförklara menar du. Att vi tappar 65 eller, i så fall får du nog läsa lite hårdare. Jag försöker ge min bild av varför vi tappar just dessa 6%.

Det är inte Mona som har fukkat upp något. Detta är ofrånkomligt med tanke på Vänsterpartiets agerande när det gäller att hitta en gemensam utgångspunkt för den ekonomiska politiken. Som det låter idag så är vänsterpartiet redo att ta ansvar, och samtidigt inte. Lösningen kommer Peo, det kan du fortsätta vara orolig över.

Anonym sa...

Ok ok. Nu begick du två klantigheter till. Skyllde på Kommuniskt-Lasses anhang (å andra sidan förtjänar dom all skit dom kan få!). Sen tar du ut "lösningen" i förskott. Vad är det som säger att detta "ras" inte fortsätter? Vad är det som säger att inte den dolda maktkampen inom S tydligörs och splittrar partiet under upploppet till 2010? Jag tycker pesonligen att Mona S är bra men tydligen finns det dom som INTE delar min åsikt. Och dom finns inom S.

ps Jag är inte ett dugg orolig. annat än över att jag måste ut och köra bil norrut i morgon med sommardäck. Huuuu....

Krassman sa...

Peo: Kan ändå inte undgå att tänka på att du inte svarade på min fråga om att jag bortförklarar tappet. Du tror väl oxå att det finns en orsak till raset på dessa 6%? Om du nu tror det så kan du väl berätta vad du tror att det beror på, precis som jag gjort. Sedan så tar jag verkligen inget i förskott men stämmer min analys så bör ju repa sig.

Hoppas ändå du tar det försiktigt på vägen din knäppis. Vill ju inte att du skall köra i diket bara för att du delar min kristallklara analys av tappet på 6% ;)