torsdag, november 27, 2008

Kapitalismens retorik lockar till kväljningar

Min kompis K som efter att ha sökt närmare 100 lediga jobb nu precis fått sparken från ett stort betongföretag i Norrtälje. Min andra vän B har just fått veta att han gör sin sista dag på byggfirman sista december. Han sitter med nybyggd villa och lån att betala. Samtidigt som min två vännar och tusentals andra runt om i Sverige darbbas så får jag nu läsa om de som förlorat mest på finanskrisen.

Förlorat mest men klarar sig bra ändå!

Jag förstår naturligtvis vad de syftar till i sitt repaortage men jag får bara en älckelkänsla i mig när jag läser det. Jag vet nog vilka det är som förlorat mest på finanskrisen och det är knappast männen på bilderna i bildspelet som E24 pusslat ihop. Det är snarare mina två vänner K och B som har förlorat mest och man kan undra när den moderata regeringen kommer att ta parti för de som just förlorat mest. Det räcker inte med en räddningsplan för de finansiella institutionerna och storfräsarna, Sverige behöver en räddningsplan för jobben och löntagarna oxå.

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: