onsdag, januari 28, 2009

Mitt hopp ställs till Islands nya röd-gröna regering

Islands regering har precis avgått men innan den gjorde detta så fattade den sitt sista mindre begåvade beslut, i raden av flera. Islands regering meddelade på tisdagen att man kraftigt höjer kvoten för landets omdebatterade valjakt. De nya reglerna tillåter att 150 sillvalar och uppemot 150 vikvalar dödas varje år - en sexfaldig ökning av de tidigare kvoterna på nio respektive 40 valar per år. Socialdemokraterna och Vänstern-De gröna, som för samtal om en ny minoritetsregering, motsätter sig dock valjakt och motståndare till jakten hoppas nu att den nya regeringen återkallar beslutet.

Kom igen Gisladottir, sätt stopp för vansinnet!

Varför den avgående regeringen som en sista dödsryckning tog ork till sig och gick på linjen som föreslogs från värdens minst trovärdiga marina forskningsinstitut förblir för mig en gåta. Jag har tidigare skrivit om att jag tycket att omvärldens ekonomiska stöd skall villkoras med ett totalt jaktstopp men nu så får jag ställa mitt hopp till den kommande Isländska regeringen och den Socialdemokratiska alliansledaren Ingibjorg Gisladottir. Jag hoppas att de står emot den eventuella opinion som finns för detta vansinne och inför ett stopp för Islands valjakt. Utan "stöd" från Islands jakt så hoppas jag verkligen att Japans valjakt kommer att kritiseras ännu hårdare. Kolla gärna på Greenpeace sida om valfångst för mer info.

Gammelmedia på detta:
SvD, Aftonbladet,
DN, DN2, SvD2

Nymedia på annat:
Åsa Lindestam om försvaret
Arvid Falk om moderaternas pengar
Westerholm om F-kassan
Alexandra om Silvio Berlusconi


Krassman, In Your Face

6 kommentarer:

Anonym sa...

Helvittis svíi. Det er vel lett för dig og sega ner ditt land inte gar i konkurs!! Tenk dig för, allvarligt.

Krassman sa...

Andskotinn: Vad nu det skulle betyda? Det är väl inte så att den utökade kvoten av valar som skall dödas ingår i något Isländskt stimulanspaket som den tidigare regeringen lagt? Om det nu är det så är det inte så konstigt att den fick avgå.

Catarina sa...

Hm, ekonomi, ekologi - vilket sätter ramarna för mänskligt liv? Tänk allvarligt.

Anonym sa...

Bra bloggat Krassman! Instämmer till fullo!

Anonym sa...

Noterar att namnet på bilden är "fiskmord".
Vet man inte en sån grundläggande sak som att valar inte är fiskar bör man hålla käften i valdebatten.

Bengt Larsson sa...

Klart vi ska sätta hårt mot länder som är brottsliga gäller både valar och förtryckar politik!