söndag, januari 11, 2009

Räddningen på Kd kollapsen, nya osynliga partiet

Att Kd haft ett spännande 2008 har ju knappast någon missat. Stödet för Kd rasar och de har vid ett antal tillfällen varit utanför riksdagen där de hör hemma. Nu kan man läsa analysen som Kd:s partisekreterare Lennart Sjögren gör av de dåliga siffrorna för partiet. Analysen är att de varit alldeles för osynliga i debatten, de är alltså det nya osynliga partiet. Men nu skall det bli bättring lovar Lennart. Receptet heter större synlighet i debatten. Enligt Lennart finns en risk att partiet hamnar i skuggan av moderaterna och därmed tappar väljare. När man fortsätter att läsa Lennarts kommentarer så blir den borgerliga kannibalismen allt mer uppenbar. – Jag tror det är väldigt viktigt att alla fyra partier syns, och blir mera synliga i media och i den politiska debatten under 2009. Framgångskonceptet 2006 var just att alla fyra partier syntes lika mycket och gavs utrymme att profilera sig inom ramen för det vi gemensamt är överens om. Det ligger i alla fyra partiernas intresse, säger han till SvD.

Det går bra nu, Hennesy moet i mitt glas nu, det går bra nu

Jag skulle vilja ta tillfället och citera Sven Otto Littorin när det gäller Kd och det kommande året, det blir ett skitår. Att skylla på moderaterna, media och sedan titta med nostalgiska blickar på valrörelsen 2006 när borgerligheten var i opposition är ju bara trams. Den bortförklaringen kanske kanske duger i media, men det är knappast detta som är den verkliga orsaken till Kd kollapsen. Jag tror nämligen precis motsatsen till det Lennart Sjögren tror. Nu när Kd:s riktiga politik och makt har visats i ett misslyckande att slopa fastighetsskatten och att sänka bensinskatten. Lägg till införandet av ett floppande vårdnadsbidrag och till sist deras homofoba syn på könsneutrala äktenskap så är det där ni har orsaken till KD kollapsen. Det är deras egen politik och att de just synts i media som är orsaken till deras siffror. Känns som att ett förlorade parti alltid vill skylla på media och övriga partier men vis av erfarenhet så kan jag som socialdemokrat i alla fall säga att det är helt fel. Man får foten för en felaktig verklighets beskrivning och politiken man för, inget annat. Vill Kd överleva så borde de satsa på att bli det nya osynliga partiet och hoppas på moderata stödröster på valdagen för att klara riksdagsspärren.

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din analys kan nog sammanfattas kort och tydligt. Bullshit.

Du är nog mer kd-fob än vad kd är homofobiska.

Unknown sa...

Tror att det blir ett skitår för KD och jag instämmer - deras politik är plötsligt något som syns och det som syns bäst är den repressiva synen på människor som inte passar in i ramen för kärnfamiljen ...

Krassman sa...

Anonym: Jag får tacka för din djuplodande och utbrädda analys av min analys. Det känns som att det är för mycket att begära att du skall utveckla din synpunkt ytterligare så jag tänker inte göra det. Kan bara konstatera att du på ett fint sätt bekräftar att jag har rätt i min analys.

Jan Paimo: Bra skrivet Jan och jag håller med dig till fullo.