torsdag, april 02, 2009

Ett 2:a april skämt?

Är detta ett 2:a april skämt? Det var den första tanken som jag fick när jag läste nyhten. Det gäller en tidigare Volvoanställd i småländska Braås som riskerar att förlora sin a-kassa. Orsaken är att Jensz Kjellberg, som han heter, bloggar på Smålandspostens hemsida. Han har inget kontrakt, och får ingen ersättning. Vid ett samtal med IF Metalls a-kassa fick Jenz beskedet att han var tvungen att sluta. Annars skulle han inte längre få full arbetslöshetsersättning. Detta är ju så dumt så klockorna stannar. Jag kan inte se det som något annat som myndighetsmissbruk, systemfel och som ett utfall "Jagabidragstagare"- kulturen.

Men tyvärr så är det ju inte allt för sällan som system och gamla kulturer ser nätverkande och sociala media som något främmande, märkligt och osunt. Vi vill inte att våra unga skall använda sina mobiler för mycket, eller vara ute på nätet för länge. Trots att vi vet att det är deras sätt att vara sociala och att det är sociala kontakter och nätverk som oftast leder till ett arbete, och att det är just kontakter som ofta efterfrågas i dagens samhälle. Jag som själv har två bloggar undrar nu lite stilla om jag kvalificerar mig till A-kassa på halva tiden eller hur fungerar det egentligen?

Gammelmedia på detta:
SvD, DN

Nymedia på detta:
JJ.n, Peter Andersson, Norha4you, Bodhiträdet, jobbävningen,
(S)andberg, Ett annat perspektiv

Krassman, In Your Face

1 kommentar:

Anonym sa...

A-Kassan är till för arbetssökande på heltid.Om detta sedan avser en normal åtta timmars arbetsdag eller dygnet runt tjänst är en annan sak.Men enligt sunt förnuft så har ju även en arbetslös rätt till fritid som alla andra.Om inte annat så är AMS snabba i vart och vartannat besked i att påtala att A-Kassan kommer att meddelas om de misstänker fusk.Detta skickas med på så gott som samtliga blanketter från AMS där man ibland lätt tror att de försöker själpa istället för att hjälpa.Var för några år sedan arbetslös en kortare tid efter många år på en äldre firma som lades ner och blev genast misstänkt av AMS för att vara en myglare !?.Tro mig , sådant märker man fort på många AMS kontor.När jag påtalade att det var tur att jag betalt in A-Kasse försäkringen under många år svarade handläggaren kort att detta var ett bidrag och ingen försäkring.Bad AMS handläggaren ringa upp min A-Kassa och Fackförening för att få detta bekräftat vilket damen naturligtvis inte var så pigg på.Upplyste därpå AMS handläggaren om att det varit en försäkring enligt facket för mig i mer än tjugo års tid och undrade om AMS handläggaren fick t ex en bidrags bil om hon tvingades andvända sin bilförsäkring vid eventuell olycka varpå stor tystnad uppstod.Ibland får man tala med dessa myndighetspersoner som om de var små barn som inte förstod bättre där det samtidigt aldrig får förglömmas att de i sin tur just nu är styrda av den vedervärdiga Alliansregeringen som har människoförakt som sin största dagsagenda.Tack för ordet.

NetRunner