söndag, april 12, 2009

Kommentera inte, vill veta hur många som läser

Kan man endast avgöra om det finns intresse för en blogg på hur kommentarer man får? Enligt DN kan vi läsa att det råder ett minimalt intresse för bloggande riksdagsledamöter, detta eftersom det är så få kommentarer på deras bloggar. Totalt så bloggar 83 av alla 349 ledamöter och DN har gått igenom samtliga, och räknat kommentarer. Dessutom så kommenterar DN särskilt att man i undersökningen inte räknat med mikrobloggar som Twitter. Det är väl tur det, skall nämligen kommentarer ses som värdemätare så har väl Twitter knappt något existensberättigande över huvudtaget.

Här sitter jag och bloggar, ovanligt....

Jag är alltså inte så säker på att just lite med kommentarerna kan ses som ett minimalt intresse. Det hade naturligtvis varit mer intressant om det fanns besöksstatistik kopplat till detta och hur länge bloggarna hade funnits. Det tar som sagt tid att etablera sig samt att man måste ju faktiskt lära sig att använda sin blogg och driva trafik till den.

Riksdagsledamoten Patrik Forslund (M) som har lagt ner sin blogg och i stället skickar ett nyhetsbrev har i alla fall en teori som han delar till DN. – De måste vara aktuella och ständigt uppdaterade. Satt man i möte en hel dag så kom man efter. Då kunde man få panik ibland och skriva: ”I dag är det torsdag och jag har ätit ärtsoppa i lunchrestaurangen.” Det blir ointressant, och därför läser ingen dem. Uttalandet tycker jag visar på just det faktum att skall man blogga och göra det framgångsrikt så måste man ta det på allvar och förändra sitt sätt som man arbetar på. Man får helt enkelt välja bort saker för att kunna blogga. Här har ni några exempel på Socialdemokratiska riksdagsledamöter som gjort just detta, och gjort det med framgång.

Thomas Bodström, Åsa Lindestam, Luciano Astudillo, Eva-Lena Jansson, Veronica Palm, Monica Green

Gammelmedia på detta:
DN, SvD

Nymedia på detta:
Åsa Westlund
, Svensson, Dick Bengtsson, Mitt i världen
, Kulturbloggen, Monica Green

Krassman, In Your Face

12 kommentarer:

Calle Fridén sa...

Däremot tycker jag att kommentarsmängden minskat även på "vanliga" bloggar senaste året. Det som förr kunde bli en glödande debatt i sakfrågor blir nu...ingenting. Folk bara länkar till sina egna bloggar istället, vilket får ses som tämligen fegt

Johan Westerholm sa...

Kristian

Jag läste artikeln och tycker att DN har gjort rätt märkliga kopplingar och slutsatser. Känns inte riktigt som dessa är vetenskapligt belagda direkt.

Detta leder mig till om DN kommer reda ut frågan om hur många som egentligen läser en tidning och inte bara sitter och tittar på den för att ge ett engagerat intryck. Eller tittar på TV utan att vare sig se eller lyssna för den delen.

Om läs- och förståelsefrekvens mäts i antalet kommentarer så är jag inte helt övertygad om att DN kommer komma ut "on top"

mvh

Johan

Cattis sa...

intressant att man mäter besöksfrekvens genom att titta på antalet kommentarer...
Det är på samma nivå som min gamla mamma, som brukar påpeka att: "I dag har du bara haft två besök på din blogg". Den slutsatsen drar hon av antalet kommentarer och glömmer att hon själv alltid kikar in utan att ge något livstecken från sig ;-)

Fritt ur hjärtat sa...

Idag ser man ju varifrån trafiken kommit, hur många, hur länge de läst och hur många sidor. Även om de inte kommenterar. Slutade läsa riksdagsledamöters bloggar, då de jag funnit, ALDRIG svarade på kommentarer. DÅ blir det en död blogg tycker jag, man talar till folket men lyssnar inte. Men det är ju jag det, andra tycker säkert annorlunda...

Janne sa...

Håller både med Cattis och Fritt ur hjärtat.

Visst är det så att man kan ha väldigt många läsare, men få som kommenterar. Jag har ca 1200 läsare i veckan på min blogg, men maximalt 1% kommenterar.

Däremot är kommentarerna viktiga, för vitsen med en blogg är just interaktionen med de som läser.

En blogg skall vara ett forum för meningsutbyte, så om man som många politiker väljer att stänga av kommentarsmöjligheten så blir det verkligen en död blogg.

Fast jag antar att det känns mest naturligt för våra politiker, eftersom de är vana att aldrig lyssna på vad väljarna anser och bara kör vidare i full fart med skygglappar på och utan att tänka.

Krassman sa...

@Calle Fridén
Jag håller med, det blir mest debatt där man kan konstatera att man tycker helt olika. Det är knappast så att man övertygar någon annan bloggare genom att blogga. Däremot så brukar jag länka till personer som jag tycker skriver bra för sin sak, och då inte bara sossar alltså.

@Johan Westerholm
Knivskarp analys, som vanligt bäste bror.

@Cattis
Ha ha, jobbar din mamma extra på DN kanske?

@Fritt ur hjärtat
Håller med helt och full. En blogg som inte besvarar kommentarer (som är värda att besvaras)är en död blogg.

@Janne
Aj, den sved den där om politiker som inte lyssnar. Hoppas att jag aldrig blir en "sådan", trots det så har jag ändå vissa tendenser till det. Skall påminna mig själv då och då med din kommentar. Själv har jag haft 131 kommentarer den senaste månaden, och då är naturligtvis mina egna borträknade, som säkert var 131 de oxå ;).

Anonym sa...

Politiker, dom är sig lika,
idéerna mest bara hattiga,
pengar och knull till de rika,
runk och moral till de fattiga.

Krassman sa...

@Krax
Kanske ett citat till en väggbonad det där.

Nemokrati sa...

Även om man svarar på kommentarer så kanske man inte hinner svara på alla. Och det är också svårt att hinna blogga på ett meningsfullt sätt. Det är faktiskt någon form av krönikörsverksamhet. Det tar tid och kraft att skriva intressanta och läsvärda inlägg.
Man måste också hålla sig ajour med vad andra skriver.

Milla sa...

Förr när jag bloggade anonymt så fick jag massor med kommentarer, idag är dom få men genomtänkta (oftast)

Min teori är att man vågar kommentera en blogg som handlar om vardagsgöromål men inte politiska. Man är kanske rädd att göra bort sig, eller visa färg.

För jag har plus minus ett par ca 200 besökare/dag, men som sagt få kommentarer. Dock fler mail istället..Folk är kanske rädda att bli stämplade.

Angelina Lundholm sa...

Ett riktigt geni måste ha skrivit artikeln i DN :-)

Krassman sa...

@Milla
Jag som mestadels skriver om politik får väldigt sällan kommentarer som från personer som inte själv är politiskt aktiva. Vilket kan stärka din tes om att en del kan vara rädda för att göra bort sig, eller visa färg. Vilket tyvärr är en reaktion som jag ofta får när man träffar folk och talar om politik. -

Nä, jag är inte så insatt brukar vara en klassiker. Tycker att det blivit mer av detta nu än tidigare, och det kan inte vara någon annans fel än vårt eget (vi politiskt aktiva). Politik är inte ett kunskapstest, det handlar om känslor.

@Angelina Lundholm
Ja du kanske har rätt i det, men hur tänkte detta geni egentligen :)