lördag, juni 13, 2009

Lever frågan om medlemskap fortfarande?

Det är första tanken som slår mig när jag nu läser de första analysrena av valdeltagandet i EU-valet. Unga män röstade i högre utsträckning än tidigare vilket gav Piratpartiet utdelning. Och bland de äldsta väljarna sjönk valdeltagandet, allt enligt Synovates eftervalsmätning. Bara drygt 40 procent av dem som stödjer Socialdemokraterna röstade i EU-valet. När det gäller Vänsterpartiet så pekar denna mätning på att V-sympatisörernas valdeltagande ökade kraftigt, dock visar den utan att en stor del av partiets sympatisörer röstade på andra partier i EU-valet, i första hand (MP) och (S).


De partier som är kritiska till EU gör 2009 ett katastrof val. Junilistan åker ut och Vänsterpartiet backar med över hälften från valet 2004. Denna mätning visar att för oss Socialdemokrater så är soffan det största problemet. Vi gjorde en bra valrörelse med mycket aktiviteter men ändå så är det bara 40% av våra sympatisörer som går och röstar. Beror det på att frågan om att vara eller icke vara, medlem i EU, lever kvar eller är det ett resultat av att toppa listan med en känd EU-kritiker. Två frågor som jag inte har svar på i dagsläget men som jag kommer att återkomma till.

Gammelmedia på detta:
SvD, DN

Nymedia på detta:
Svensson, Hyenan, JJ:n, Westerholm


Krassman, In Your Face

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tabellen visar är i alla fall att det är en myt att enbart högre valdeltagande gynnar S. Världen ser annorlunda ut idag och vad som var rätt på 50-talet är inte det idag... och vad som var rätt metoder på 50-talet är inte det idag heller ;)

Anonym sa...

"Unga män röstade i högre utsträckning än tidigare vilket gav Piratpartiet utdelning."

Fel, Piratpartiets frågor fick dom unga att rösta. Piratpartiets frågor är viktiga för dom unga, därför steg deltagandet i den gruppen. detta borde ge en anledning till bla (S)att fundera över sin politik i dessa frågor.
Men det är väl att begära för mycket av dessa betong häckar....

Patrik BP Andersson sa...

"för oss Socialdemokrater så är soffan det största problemet"

Läs statistiken rätt.
Vad tabellen visar är att det inte lönar sig att driva en valrörelse om man inte vill driva vare sig politik eller sakfrågor.

Vad i den socialdemokratiska kampanjen hade med EU att göra?
Vad ville ni *genomföra* (eller ens arbeta för) om ni fick mandat?

Jobb? Ledsen, men trots att EU är rundhänta med pengar så tilldelas inte länderna några arbeten av EU.

Just ja... vill du veta var det verkligen gick snett för er, lyssna på Laakso.
Han och Gröning är några av de få sossar som fortfarande går att lita på.

Krassman sa...

@Anonym 08:59
Helt rätt.

@Anonym
Nej det är inte fel att unga män röstade i högre utsträckning i detta val, enligt undersökningen i alla fall. Din synpunkt står inte o motsats till det tycker jag, och därför tycker jag inte att det är fel, så som du kanske tycker? Vill du veta vilka funderingar som (S) har i dessa frågor så kan du läsa motionen som jag tillsammans med några andra Socialdemokrater skrivit. http://arvidfalk.se/wp-content/uploads/2009/02/s-motion-om-integritetsmoratorium.pdf

@Patrik PB Andersson
Läser jag fel kanske när 60% som uppger sig vara våra sympatisörer istället väljer att inte rösta i EU-valet?. Jag tycker i det sammanhanget att soffan är det största problemet.

Om du läser det valmanifest som Socialdemokraterna tog inför EU-valet så tycker jag i alla fall det är tydligt, men hur vi lyckades att kommunicera detta kanske är en annan fråga. Laakso brukar jag lyssna på men någon aktiv Socialdemokrat som heter Gröning känner jag inte.