onsdag, augusti 12, 2009

"Ingen rök utan eld" står sig ännu

Äntligen så har det kommit lite information kring barnläkaren som står under utredning för dråp. Brottsmisstankarna mot barnläkaren har dessutom stärkts. Linnea, som avled på Astrid Lindgrens barnsjukhus i våras, fick en kraftig överdos av narkosmedlet tiopental kort innan hon dog. Det slår Socialstyrelsens vetenskapliga råd fast i ett yttrande. Inte var det 1 000 gånger mer än vid normalt användning som vi först kunna läsa om, men för mycket är det. – Det är en orimligt hög dos, säger säger Krister Nilsson, huvudansvarig i det vetenskapliga rådet, till Dagens Medicin.


Dessutom har ingen av vårdpersonalen medgett att de gett flickan tiopental och det står inget om det i journalerna. Jag har vid flera tillfällen skrivit om frågan kring den dråpmisstänkta barnläkaren och Linneas öde, och fått en massiv kritik. Hela tiden har jag hävdat att man måste låta utredning ha sin gång och att åklagaren måste avgöra om den misstänkta barnläkaren skall frias eller åtalas. Delar ni min uppfattning så kan ni ju gå med i Facebook gruppen jag skapade för att den dåvarande kammaråklagaren Elisabeth Brandt att hennes utredning skulle fortlöpa. Vi vet fortfarande inte hur det kommer att sluta, men uttrycket ingen rök utan eld tycker jag fortfarande känns klädsamt. Förundersökningen kring den misstänkta läkaren förväntas bli klar under augusti. - Jag vill inte kommentera Socialstyrelsens yttrande, men den kommer att ingå i förundersökningen. När den är klar kommer jag att fatta beslut om åtal ska väckas, säger chefsåklagare Peter Claesson till SvD.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet, DN, SvD, Dagen Medicin, DN2

Nymedia på detta:

Inga kommentarer: