torsdag, oktober 29, 2009

Apan och Björn Elmbrant

Har just läst artikeln av Björn Elmbrant på Dagens Arena. Sedan jag fick mina barn så har jag blivit gråtmild som bara den. Vi satt faktiskt igår kväll och hade ett samtal om detta hur nära vi fått till våra känslor, genom barnen. Vad som fick igång samtalet var filmen Apan av Jesper Ganslandt. Jag berättade om jag inte vet om jag vågar se den. Det visade sig att jag inte var ensam. Nåja, nu till saken. Denna gråtmildhet drabbade mig när jag läste Björn Elmbrants artikel om Mona Sahlin, Socialdemokratin och om Sverige som "möjligheternas land". Den fångade så bra den känslan som jag bär inom mig så mina tårar vattnades. Så här skriver Björn i ett stycke av artikeln:

"De politiska riktlinjer som Socialdemokraterna nu ska diskutera på jobbkongressen i Älvsjö rymmer fortfarande drömmen om en ökad rörlighet. Där högerregeringen vill ha lägre löner och fler lågkvalificerade jobb, storsatsar Socialdemokraterna på utbildning, kompetensutveckling och komvux. För kunskaper är grunden till tekniska innovationer och att de nya jobben ska bli välavlönade, att man inte som fattiga i USA ska behöva två jobb för att klara ekonomin."


Att vi inom Socialdemokratin har drömmen är ett faktum. Att Mona Sahlin har fått oss att inse att vi verkligen kan leverera den är ett annat faktum. Genom att fokusera på jobben kan vi klara välfärden och med detta skapa det Sverige som vi vill se, det Sverige där drömmar förverkligas. Inte bara för den rikaste 10% utan för alla. Drömmar skall förverkligas, oavsett inkomst. Vi Socialdemokrater kommer aldrig att välja skattesänkningar på lånade pengar före satsningar på välfärden. Avslutningsvis ger jag er Björns avslutning på artikeln, det är nämligen mellan dessa två alternativ valet kommer att stå mellan den 19/9 2010. "Det blir verkligen ingen lätt uppgift att vrida utvecklingen mot ökad social rörlighet. Men Socialdemokraterna har i vart fall satt upp ett mål, som gör skillnad mot de borgerliga. Att Sverige ska bli "möjligheternas land", som Mona Sahlin sa i sitt invigningstal till kongressen i går, förtjänar ett brett stöd".

Gammelmedia på detta:
Dagens Arena


Krassman, In Your Face

1 kommentar:

PeO sa...

Amen herregud! Detta är väl ändå floskelbingo i den högre divisionen.

"skapa det Sverige som vi vill se, det Sverige där drömmar förverkligas."

Vad säger man? Earth calling Elmbrandt!

Ni kritierar ( med rätta måste jag dock säga) KD för deras blaj om "verklighetens folk" men "drömmarnas land" är nog minst lika illa. ÄR de "drömmar" ni tänker på inte "mardrömmar" om när Olhy kommer instolpande och kväser drömmarna i sin linda?

En eloge till Mona Sahlin är ju definitivt på sin plats. Nu är hon verkligen en partiledare och visar detta genom att steka valfläsk så det står härliga till.

Jag blir även jag lite gråtmild men av helt andra anledningar.