tisdag, oktober 27, 2009

Det är bra att kunna byta åsikt...

..men någon ordning på sitt tyckande borde man ändå ha. Enligt min egen senaste Synovate (gissning alltså) så måste Folkpartiets partiledare Jan Björklund vara den största åsiktsbytaren inom den Moderata alliansen. Björklunds ny gymnasiereform som är hans största bidrag till politiken har återigen givits nya direktiv. De två ämnen som givit den största debatten kring reformen har varit kraven på elever som önskar gå ett yrkesprogram och om de måste ha godkänt i kärnämnena för att bli antagna. Här var Björklund på det klara med att detta inte skulle vara ett krav, på detta ändrade Björklund sig och förutsättningarna förändrades.


Nu är åsiktsbyte registrerat, nu gäller det dom lokala specialutformade programmen. De lokala inriktningarna på gymnasieskolan blir kvar, trots att skolminister Jan Björklund har riktat hård kritik mot så kallade ”hobbyutbildningar”. Inriktningarna byter nu namn och kommer i framtiden att granskas hårdare av staten. Återigen så har vi som är aktiva inom gymnasieskolan fått förändrade förutsättningar. Björklund som skapat sig ett namn i skolvärlden för sitt "ordning och reda" har själv svårt att lyckats formulera gymnasieskolan förutsättningar kan tyckas. Vi skall ju även komma ihåg att IV-programmet skulle tas bort. Detta visade sig även det vara en sanning med modifikation, de blir kvar men i en annan form. För att citera min egen förvaltning och lärare så kommer nu IV-programmet att struktureras, som man i dagsläget redan arbetar.

Jag har inte som vana att lovorda Mats Gerdau men jag är beredd att hålla med honom till fullo i sitt uttalande kring att de specialutformade programmen nu blir kvar. – De särskilda varianterna ger gymnasieskolorna möjligheter att göra avsteg från de nationella programmen. Vi som politiker får inte strypa den utvecklingskraft som uppstått och stoppa in elever i färdigstöpta hål, konstaterar Mats Gerdau (M) till DN. Jan Björklund kör på i sina tidigare hjulspår med att använda trubba kollektiva lösningar och inte välja att se till den enskilda individens möjligheter. Människans frigörelse genom lagstiftning, det är parollen för Jan Björklund och hans Folkpartiet.

Gammelmedia på detta:
DN


Nymedia på detta:
Dr Cais, Matematik hjälp, Pedagogikpolitik


Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Mats Gerdau sa...

Hej, det är faktiskt ingen "nyhet" att den lokala utvecklingskraften och sk särskilda varianter kommer att finnas kvar på gymnasiet. Hela kapitel 8 i regeringens proposition handlar om ett flexibelt system, rekommenderas till läsning.

Sen uppskattar jag att du gillar min kommentar i DN. :-) Vi moderater har drivit på hårt för att förändra gymnasieutredningens förslag i den här riktningen och, om jag får säga det själv, varit ganska framgågnsrika.

Krassman sa...

@Mats Gerdau
Har faktiskt inte läst hela propen men att de specialutformade programmen skulle bli kvar tycker jag inte har hörts tidigare i debatten, där med andra ord Jan Björklund varit alldeles för tongivande.

Äras den som äras bör Mats, och jag kan gott ge dig ett erkännande när du har rätt. Annars så har mina inlägg som berört dig haft en någon annan karaktär en detta ;-)

Anonym sa...

l?se hele blog, pretty good