söndag, november 15, 2009

Att ta debatten, med sina egna

Som lök på den Moderata laxen så publicerar Sten Andersson (SD) på söndagen en intressant postning på Newsmill. Andersson pekar på ett problem som även jag uppfattat under de senaste veckornas utspel från Moderater i de södra delarna av Sverige. Igår skrev jag ett inlägg om Schlingmanns upp läxning av Vellingemoderater var i senaste laget, vilket även Andersson indikerar. Så här skriv han i sin artikel:

"Värsta problemet just nu är förmodligen Vellinges attityd till ensamkommande utländska barn. Här verkar partiet centralt och lokalt hamnat i en allt annat än önskvärd situation. Partiledningen centralt vet väl att i många mätningar genom åren har moderata sympatisörer överlägset mest av alla ansett färre flyktingar till Sverige som ett bra förslag. Detta innebär att problematiken i Vellinge blir besvärlig."
Ta debatten Per, med dina egna oxå!

De Moderater som jag känner tar avstånd från dessa strömningar från söder i sitt parti, och de gör det med emfas. Men själva problematiken tycker jag kvarstår lika fullt.

* Vad fick Moderatledaren Henrik Wöhlecke i Eslöv att kontakta Sverigedemokraterna för att få igenom sin budget i fullmäktige?

* Vad var det som gjorde att den Moderata riksdagsledamoten från Malmö, Staffan Appelros, på en fråga svarade att han inte var helt främmande för ett samarbete med Sverigedemokraterna i Malmö efter nästa års val.

* Vad är det som får Vellinges Moderater att till varje pris motsätta sig ett transitboende för flyktingar.

Varför dessa saker sker är något som jag inte förstår, men det är saker som skrämmer mig. Jag har så länge jag varit Socialdemokrat haft en nagel i ögat på alla främlingsfientliga och rasistiska partier och organisationer som jag stött på. Som ung var jag en av deras lättköpta supporters, men till skillnad mot vissa så växte jag upp, växte upp mentalt och skaffade mig förståelse. Jag fick ett nytt synsätt och ett nytt förhållningssätt. Vad som skrämmer mig mest idag är inte att SD fick 5,8% i Sifo undersökningen som publicerades. Det som verkligen skrämmer mig är att representanter från ett parti som jag respekterar, för det gör, jag beter sig som Sverigedemokrater.

Sten Andersson är en motbjudande gubbe som alla bör ta avstånd från. Ändå så sitter jag och läser hans artikel, om och om igen. Andersson ger sin förklaring när det gäller dessa strömningar vi hittar hos Moderaterna från den ena änden av landet Falukorv. Andersson, som nu fått vittring, trycker dit sina tidigare bröder med allt han har att komma med. Han avslutar med följande rader sin artikel: "Vellinge har länge kunnat agera med partiledningens i alla fall tysta medgivande."

Fan ta dig Sten Andersson, du är en rasist och jag har inga sympatier för dig, men lik förbannat tror jag du har rätt i din sista mening. Nu ser jag att de borgerliga partisekreterarna tänker göra Maud Olofsson sällskap och ta debatten med SD. För Schlingmanns del kanske han borde fokusera på att ta debatten med sina egna också, för jag köper inte att problemet inom Moderaterna kan lösas genom att göra upp räkningen med SD.

Gammelmedia på detta:
SvD
, DN, Aftonbladet

Nymedia på detta:
Kent Persson
, Stalinorgeln, Åsikter om allt, Peter Andersson, Westerholm
, Jonas Sjöstedt, Two invandrare, Bryntes betraktelser, FI Västra Götaland

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

🐰 sa...

Tyst, särskrivare.

Anonym sa...

Att göra frågan om SD och främlingfientlighet till ren parti/blockpolitik är nog inte det enklaste.

Du kan ju få tro och hävda att det är ett problem för Moderaterna allena. Men hur ställer du dig då till din egen partikamrat som förvägrar invandrare att boka Folkets Hus för bröllop av den enkla anledningen att de är invandrare?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3803351.svd

Nej, bättre vore väl att göra upp med rasism var den än finns. Oavsett om det är en sosse, moderat, kommunist eller Jimmy Åkesson himself i det aktuella fallet.

Krassman sa...

@Anonym
Jag har inte hävdat att det är ett problem för Moderaterna allena. Men jag kan skönja ett mönster, precis som du säkert själv gör.

Jag kan konstatera att Lars Svensson är en idiot och borde överväga sitt engagemang i folkets hus och Socialdemokraterna om han själv tycker att detta är ett legitimt sätt att sortera olika grupper av människor på.

Visst skall rasism och främlingsfientlighet bekämpas vart den än finns, det har du helt rätt i. Det kan gälla homofobiska skämt av bekanta under midsommarfesten. Det kan gälla familjemedlemmar som uttrycker sig generaliserade om flyktingar och invandrare under middagen mitt i veckan.

Det kan även gälla Moderata politiker i Vellinge och det kan gälla Lars Svensson i Landskrona.
Oavsett vilket parti man tillhör eller om man inte tillhör något parti så är rasism inte acceptabelt.

Jag är inte rasist när det gäller att kritisera rasism och främlingsfientlighet, jag gör inte skillnad på vilka det är som är det. Det var inte så mitt inlägg kring Moderaterna skulle uppfattas och jag ber om ursäkt om jag var otydlig, men. Inlägget handlade om problematiken inom Moderaterna, endast.