torsdag, november 19, 2009

Botemedel mot tidig utlösning

Ny undersökning från Sentio ger SD 7,2% av väljarsympatierna. I mätningen så backar vi Socialdemokrater med 4,4% vilket inte är någon glädjande signal men en signal som jag ändå kan finna något positivt i . Vi Socialdemokrater har svartbälte i att toppa vår valrörelse för tidigt, samtidigt som vi ser att allt fler bestämmer sig senare och senare vad dom skall rösta på. Vi Socialdemokrater skall hålla våra siffror uppe men vi måste samtidigt vara uthålliga så att vi klarar att hålla debatten igång in i sista minuten innan vallokalerna stänger den 19:e september 2010. Vi vet att valet kommer att bli jämt men det krävs även att vi agerar som att vi vet detta. Ett antal mätningar som visar att det kommer att bli jämt mellan blocken är en besk medicin, men jag tror att den kan motverkar symptomen av tidig utlösning.

Som många gånger tidigare när SD har samlat över 4% av sympatierna så beskriver TT det som att de nu är vågmästare, något som jag har svårt att acceptera, och gammelmedia att förstå. Det kan ju bero på att media mer eller mindre konsekvent väljer att bara kopiera TT:s meddelande och trycka på publicera och att det dröjer en dag eller så innan man reflekterar över hur verkligheten egentligen ser ut. Det kommer först en stund senare när de politiske kommentatorerna som Henrik Brors har vaknat till.

Det fungerar nämligen inte riktigt så enkelt som att SD skulle bli vågmästare eftersom inget av blocken får egen majoritet. SD har själva meddelat att de aldrig skulle rösta för en regering ledd av Mona Sahlin så då undrar jag hur troligt det är med SD som så kallade vågmästare. Vågmästare blir ju ett parti som vid omröstning har de avgörande rösterna, eftersom ingen av de andra parterna har majoritet och därmed kan bestämma vem som ska få den avgörande makten. Något som jag inte tror SD kommer få möjlighet till, oavsett om dom kommer in i riksdagen eller inte.

Min ständigt återkommande jämförelse som är hämtad från riksdagens hemsida får återigen se dagens ljus på bloggen. "I oktober 1978 röstade 39 ledamöter från Folkpartiet för att godkänna talmannens förslag medan 66 från Moderaterna och Vänsterpartiet kommunisterna röstade emot. 215 ledamöter från Socialdemokraterna och Centerpartiet avstod från att rösta. Talmannens förslag godkändes alltså, trots att så få ledamöter aktivt röstat för regeringen Ullsten"

Gammelmedia på detta:
SvD, DN, DN2, SvD2, Aftonbladet

Nymedia på detta:
Westerhom, Peter Andersson, Karlberg, Röda Malmö, Blådåren


Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

Såg med spänning framemot ditt inlägg om botemedlet mot ett problem jag ofta lider av.

Nu är det väl så att jag provat mig fram litegrann, och när jag fantiserar att motparten är just Mona Sahlin brukar jag kunna hålla på hur länge som helst. Ett tips jag gärna delar med mig av!

Om man däremot är i tidsnöd så rekommenderas ett byte från Mona till Maria Wetterstrand och hennes engagerade svada... :-D

Anonym sa...

Fortsätt spela trots att skeppet sjunker, bra plan! Det kan bli filmatiserat om 100 år.