torsdag, november 05, 2009

Byråkratisk detox

"Ofta krånglar vi människor till saker i onödan. Dessutom är det lättare att låta insatt om man använder ett krångligt språk. Men det är enkelt att skriva lätt bara man kommer in i det." Det säger Camilla Batal som arbetar på Centrum för lättläst. Inför valet 2010 lanserar Centrum för lättläst sajten allavaljare.se som riktar sig till alla som har svårt att läsa vanliga nyheter. Centrum för lättläst kommer också att anordna en kurs där politiker ska lära sig blogga mer lättförståeligt. Själv har jag drabbats av något som kan liknas med att hamna i klorna av speldjävulen.

Jag har kommit på mig själv att känna tillfredsställelse och infinna mig i ett lyckorus när Word informerar att ordet jag valt kan uppfattas som byråkratiskt. Undertecknad och Johan Westerholm ringer ibland varandra fyllda av eufori och växelvis redovisar våra mest byråkratiska, svår skrivna och till bredden fyllda texter med krångliga formuleringar. Skulle vi kontaktas av Centrum för lättläst för detta goda initiativ så kommer byråkratisk detox behövas. Varför vi hamnat i detta träsk finner vi svar på i ett av talesätten som Westerholm lärt mig."Genom ett säkert uppträdande och lagom användande av svåra ord kan man dölja oceaner av okunskap". Visst kan vi politiker vara ett problem i detta, men vi är långt från ensamma vill jag dock tillägga.

Gammelmedia på detta:
DN

Nymedia på detta:
Peter Andersson, "Vilket liv", Christer Sörliden, Svart på vitt, Hyenan, Ingen är perfekt, Sörliden


Krassman, In Your Face

2 kommentarer:

Jakob Fritzell sa...

Det är för mig i det närmaste omöjligt att låta bli att tänka på medskickat klipp från Hipp Hipp. http://www.youtube.com/watch?v=DhjNiAg7gf0

Jag tycker att initiativet är bra. Det finns ganska ofta vinster i att skala. Om inte annat så i förmågan att kunna skala. Samtidigt är det som du så riktigt konstaterar oerhört roligt att använda språkets mer undanskymda ord. Fortsätt med det. Det är kul, intressant och offtast lärorikt att läsa dina inlägg.

Anonym sa...

"Centrum för lättläst kommer också att anordna en kurs där politiker ska lära sig blogga mer lättförståeligt"

Tja, avancerad och svår information eller forskning för intelligenta och välutbildade, har aldrig varit en socialdemokratisk paradgren!

Skall vi bara förenkla även de svåraste frågorna?