onsdag, januari 27, 2010

Åtal dröjer och nya besparingar

Jag hade mentalt förberett mig för att blogga om det väckta åtalet mot den dråpmisstänkta barnläkaren imorgon, nu får jag göra det idag istället. Skillnaden blir att jag inte kommer blogg om åtalet som väckts, för det dröjer nämligen med det. - Jag väcker inte åtal i morgon (på torsdag), säger chefsåklagare Peter Claeson till TT. Han tillägger dock att han har för avsikt att väcka åtal, men vid en senare tidpunkt.

Då blir nästa fråga är detta något bra eller något dåligt? Jag är av uppfattningen att denna utdragna process aldrig kan vara bra för någon part i denna tragiska historia. Den 2 mars 2008 greps den ansvarige läkaren på sin arbetsplats och häktades några dagar senare misstänkt för dråp. Att utredning varit omfattande och komplicerad är ett faktum men skall det dröja närmare ett år innan åtal väcks?

Missa inte Eva Franchells inlägg på Ledarbloggen på Aftonbladet som tar upp de nya besparingarna på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Något som verkligen inte talar för ökad trygghet, bättre rutiner och personal som känner sig uppskattade."Men med Filippa Reinfeldts politik blir det ytterligare effektiviseringskrav på samtliga avdelningar. Personalen på Astrid Lindgrens barnsjukhus måste få en chans att ta sig ur den onda cirkeln av stress, felbehandlingar och misstag. Sjukhuset behöver ökade anslag för barnens skull", skriver Eva Franchell.


Gammelmedia på detta:
DN

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: