tisdag, februari 16, 2010

Bara för äldre och nördar?

Den frågan brukar jag ställa mig när det är dags för kommunfullmäktige i Norrtälje där jag är aktiv. De gråa håren på församlingen blir allt fler, och jag själv är inget undantag. Vi har under den här mandatperioden tappat flera av våra yngsta ledamöter i fullmäktige, och de har inte ersatts med yngre förmågor kan jag meddela.

Läser i SvD att av alla unga kommunfullmäktigeledamöter, 18-25 år, har 37,8 procent avgått från valet 2006 till och med 26 januari i år. Om man tittar på procenten för hela gruppen ledamöter så ser vi en markant skillnad. Enligt Valmyndighetens statistik har 14,8 procent personer lämnat lämnat sitt fullmäktige uppdrag.
Jag kan inte ses som ungdom med mina snart 38 år, men ändå så blir jag det när jag går till fullmäktige. Synd bara att jag inte blir lika smickrad av att bli kallar ungdom på fullmäktige som att bli frågad efter leg på systemet.

Valmyndigheten har inte undersökt orsakerna till avhoppen men det kan jag ge en kvalificerad gissning på. Partiernas kulturer, det interna processerna och alla dessa möten. De politiska partierna kämpar för att vara en del av en representativ demokrati men det interna förändringsarbetet går trögt på många håll. Låt oss hoppas att fler lär sig av de goda exempel som finns, innan vi tvingas tillsätta demokratiska haverikommissioner för att ta redan på var alla unga goda krafter tog vägen.

Gammelmedia på detta:
SvD

Nymedia på detta:
Mats Perspektiv , Kent Persson

Krassman, In Your Face

1 kommentar:

Veronique sa...

Just nu har jag "Veronique tipsar" på min blogg! Ta en titt och se om du hittar något användbart :)