torsdag, februari 04, 2010

DN kickar 100

Läser i SvD att DN ska minska sin personal med 100 anställda och det är främst redaktionen som ska krympa. Tidningen gick tydligen med en jätteförlust förra året och den som är chockad kan väl räcka upp en hand. SvD är naturligtvis inte sena att berätta om kaoset som råder hos största konkurrenten. 


– Alla har känt till att DN:s ekonomi inte är särskilt stark, men det kom som en fullständig överraskning. Det har inte tillkommit något nytt så vi undrar varför detta besked kom just nu, säger journalistklubben ordförande på DN, Hans Arbman till konkurrenten. Idag har DN knappt 300 journalister på redaktionen. Beskedet om nedskärningarna togs emot med otroligt stor förstämning säger Arbman.

Företaget har i dag 580 anställda, varav omkring hälften arbetar på redaktionen.Skall bli spännande och se vad ledarna på DN kommer innehålla framöver, att även detta är sossarnas fel kanske? Nåja, lite mer allvar kanske. Synd för de som drabbas och mitt personliga korståg mot DN har väl kanske inte haft någon jätte effekt. På totalen kanske det handlar om två prenumeranter som dom blivit av med på grund av mig. Men det var inte svårt vill jag tillägga.

Gammelmedia på detta:
SvD , Dagensmedia

Krassman, In Your Face

5 kommentarer:

Hasse sa...

Inledningsvis är det synd om de som förlorar arbetet. Alla de journalister som har skrivit vinklade artiklar år ut och år in. De har väl troligtvis gjort detta på uppdrag av ledningen.

Mitt korståg mot denna tidning har ännu inte lyckats då mina föräldrar fortfarande betalar för att läsa denna propagandaskrift.

Anonym sa...

Jag vet inte varför du är emot DN, men jag vet varför jag tycker att det är en usel produkt, men skulle de lämna sin stöddiga attityd som moralisk rikslikare à la tv 4, sin Stockholmsfixering, sin jobbiga Ribbing och helt enkelt börjar göra en tidning...så.. Men för mig spelar det ingen roll..men som du sa trist för de anställda.

Anonym sa...

Tror f-n att det blir svårt att få folk att betala för en sån där pekpinnehistoria som är politiserad ända ner i nyhetsrapporteringen. Skulle inte läsa smörjan om jag så fick betalt för tiden.

Anonym sa...

Om DN agerade mer journalistiskt och skrev sanningen så skulle dom ha fler besökare.

Idag är trenden att man vänder sig till bloggar. Kolla bara "politiskt inkorrekt"-fenomenet. från nästan noll till 800000 läsare/månad på 1 år!

Merparten av befolkningen vill inte läsa om robinson-robban eller nån mindre viktig operakonsert. Folket vill ha stora reportage och inte korta små nyhetsklipp.
Och framför allt, censur på kommentatorsfälten är inte populärt, märks att alla stora dagstidningar har en politisk vinkling.

Kristian sa...

Jag är läsare av DN och har lite svårt att förstå den tuffa kritiken. Tycker nog att tidningen har gått ganska hårt åt sittande regering i sin rapportering den senaste tiden. Har inte läst särskilt många artiklar om Robinson. Det finns (kvälls)tidningar som skriver om sådant. (Läs skvallertidningar). Trist att så många riskerar att bli av med jobbet. Men det handlar om pengar. I både alliansens och oppositionens Sverige.