tisdag, februari 23, 2010

Negative campaigning by the Schlingster

Enligt sanningen själv (Wikipedia) är negative campaigning den amerikanska termen för en aggressiv valkampanjteknik som går ut på att smutskasta motståndare och skapa tvivel om deras kompetens eller personliga egenskaper, såsom hederlighet, oberoende, etc. Många av oss har haft på känn att valrörelsen kommer att innehålla en hel del av detta. Dagen till ära så levererar Per Schlingmann för Moderaterna ett nytt skolboksexempel på negative campaigning på Newsmill, förra gången var det i Aftonbladet.

Schlingmann skriver på fullaste allvar att Sverige jämfört med majoriteten av andra länder haft en krishantering som är ett framgångsrikt exempel. I augusti 2009 presenterade Svenskt Näringsliv att Sverige har klarat finanskrisen sämre än andra länder och i för någon vecka sedan presenterade OECD att Sverige är ett av de länder som klarat sig sämst genom den ekonomiska krisen. Allt enligt den senaste upplagan av välståndsligan från den ekonomiska samarbetsorganisationen.

Schlingmann menar att Mona Sahlin borde tala väl om hur Moderaterna sköter Sverige, när Mona Sahlin träffar andra nationella Socialdemokratiska företrädare. Jag kan tänka mig hur det låter när Schlingmanns alldeles egen Fredrik Reinfeldt talar om oppositionens politik, men vänta, jag vet ju faktiskt precis hur det brukar låta. Schlingmann och Moderaterna vill inte se utvecklingen i det svenska samhället utan de vill se framåt.

100 000 fler arbetslösa, 70 000 fler i utanförskapet och att 25 000 anställda inom välfärden har fått lämna sina jobb är inget som Moderaterna vill tala om. De vill inte tala om de ökade klyftorna mellan fattiga och rika, mellan män och kvinnor eller mellan sjuka och friska. De vill inte tala om att sänka skatterna på lånade pengar och de vill inte tala om skattesänkningarna inte gett några nya jobb. De vill dessutom inte att oppositionen främsta företrädare skall tala det. Den borgerliga alliansen som styr Sverige vill att oppositionen skall lämna besked om jobben, ett resonemang som alliansen haft sedan dom styrt Sverige från dag ett.        

Socialdemokraterna har i sin senaste lagda budget lag förslag om förenklingar och förbättringar för ökat entreprenörskap och företagande. En offensiv näringspolitik med branschprogram som efterfrågas av näringslivet. Stora satsningar på infrastruktur och bostadsbyggande och 100 000 fler utbildningsplatser än vad den borgerliga regeringen utlovat. Schlingmann kan vara lugn, vi Socialdemokrater håller på Sverige och vi vill att Sverige skall bli ett möjligheternas land. Vi Socialdemokrater har den bästa jobbpolitiken, vilket även svenska folket vet. Mer än var tredje svensk, 35 procent, känner störst förtroende för (S) när det gäller jobben och arbetslösheten. Något som uppenbart gnager "the Schlingster", så här sju månader innan valet med tanke på sin negative campaigning han nu är inne i. 

Gammelmedia på detta:
Newsmill , Aftonbladet


Nymedia på detta:
Kent Persson , Peter Högberg , Peter Andersson , Alliansfritt Sverig , S-buzz , Röda Berget  

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: