torsdag, februari 25, 2010

Slutet för en till snuskhummer

På tal om sexköps lagstiftningen och Göran Lindberg så meddelar General Motors i ett pressmeddelande att Hummer läggs ner. Affären med kinesiska Tengzhong går inte att genomföra. Det var Arnold Schwarzenegger som övertalade USA:s militär att göra fordonet till en civil personbil. Vilket även gjorde att han var den första personen i världen som köpte en för civilt bruk. Men sedan den dagen 1992 har mycket hänt.

Arnold som nu är guvernör i Kalifornien
har de senaste åren infört strikta miljökrav i delstaten men har själv fyra bränsleslukande Hummers, dock är alla nu mer konverterade för att drivas med biobränsle. Detta till trots så går alltså tillverkningen av dessa snuskiga bilar i graven. Verkligheten har hunnit i fatt denna bil som kan ses som stadsjeeparnas stadsjeep. Det är väl bara konstatera att en bil som ledigt slickar i sig 2,0 - 2,5 liter milen inte har framtiden för sig, oavsett vad man kör den på. Vi får väl se när Arnold gör sig av med sina snuskhumrar för gott. Skönt är det i alla fall att se ett macho attribut gå i graven.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet , DN , SvD , Aftonbladet2 , Expressen

Krassman, In Your Face

6 kommentarer:

don Gerardo de Suecia sa...

Hej Krassman!

Jag tycker som dig! Min miljödevis är:
Äger man en Hummer, då är man en Dummer.

Ska fira dödsbudet med - ja, just det, hummer!

Anonym sa...

Den där kaptenskuken har kommit på ett otillbörligt sätt mer än en gång.
Tvi.

24tum bling bling sa...

buu dummer är du som är avunsjuk på mig som kör hummer

PeO Kör Passat sa...

Vad få verkar fattat är att Hummer är en av de fulaste bilar (?) som någonsin tillverkats. När nån Östermalmsfjolla med kotlettfrilla parkerar den utanför Sturekompagniet är ju den enda normala reaktionen ett asgarv. Avundsjuke argumentet funkar inte i detta fall. jag är avundsjuk på dom som har en Maserati, en Aston Martin eller en Porsche Cayenne, Men en Hummer - lägg av...

Krassman sa...

@PeO
Fula som stryk är dom. Själv föredrar jag fordon på två hjul framför fyra men dessa styggelser till bilar går verkligen bort. Jag vet inte vad dom kostar men hade jag dom så skulle lätt lägga pengarna på något tyskt i stället. Han Ferdinand Porsche har ju några fina modeller att erbjuda.

jasså? sa...

Tacka vet jag Volvo, det är mer lagom. Surt sa räven. Kan inte annat än garva åt alla självutnämda förståsigpåare och världsmästare. Jantelag - vad fan är det?