tisdag, februari 02, 2010

Socialliberalerna vädrar morgonluft

Cecilia Malmström har bytt ministerposten mot uppdrag som EU-kommissionär, ett uppdrag som hon säkert kommer att klara med bravur. Detta har dock skapat lite trassel för Jan Björklund kan jag se. Frågan är nämligen vem som nu skall bli EU-minister i den Svenska regeringen. Kan läsa att media idag pekar på att det blir Birgitta Ohlsson som tar över efter Cecilia Malmström. Jan Björklund har uppvisat ett tydligt motstånd mot detta, vilket inte är så konstigt.

Ohlsson har gått emot partiledningen vid flera tillfällen, bland annat när det gäller FRA-lagen och föräldraförsäkringen. Socialliberaler inom det nyliberala Folkpartiet har mer eller mindre setts som paria och det är väl närmast så att skottpengar på socialliberaler inom Folkpartiet utfästs. Att nu socialliberalerna vädrar morgonluft är glädjande. Jag delar Birgitta Ohlssons åsikter på ett antal områden och det glädjer mig att hon nu hamnat i detta utgångsläge. Hon är kompetent och kommer med all säkerhet göra ett bra jobb som minister. Jag håller tummarna för att det är Birgitta Ohlsson som idag presenteras som Sveriges nya EU-minister.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet , DN , SvD


Nymedia på detta:
Peter Andersson , Röda Berget , Scaber Nestor

Krassman, In Your Face

3 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Det är när detta skrivs några minuter kvar till presskonferensen som ska tillkännage vem som utsetts. Ja, jag hoppas verkligen att det blir som spekulationerna (och läckorna) säger, att Birgitta blir EU-minister.
Jag delar inte hennes åsikter i allt, men hon är en god socialliberal, och de har suttit trångt i fp flera år nu.
Framför allt gillar jag dessutom hennes öppna och fördomsfria attityd, hennes sätt att ta tag i frågor. Och självständighet, vilja och förmåga att tänka själv.

Att hennes utnämning skulle innebära en återkomst för socialliberalismen i fp är dock att dra för stora växlar. Men en strimma ljus är bättre än totalt mörker!

Niklas sa...

Jag skulle snarare säga att utnämningen är negativ för de socialliberala krafterna i partiet. Birgitta Ohlsson har varit den främsta företrädaren för denna grupp och när hon nu blir minister så kommer hon inte kunna driva en egen linje i många frågor. Hon kommer att ta hand om EU-frågorna och där är hon lika EU-positiva som partiet. Birgitta Ohlsson kommer i skymundan och det måste snarast vara positivt för Björklund.

Lars-Erick Forsgren sa...

Nej Niklas, jag håller inte med. Det blir svårt att få Birgitta tyst. Och de frågor hon prioriterar som EU-minister ligger väl i socialliberal linje.

Grattis Birgitta!
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/02/fra-kritiska-birgitta-blev-eu-minister.html