måndag, mars 15, 2010

Granskas hårdare för att hon är kvinna!?

Under en mycket personlig intervju den 30:e december 2009, mellan Maud Olofsson och Anders Pihlblad fick vi höra och se Maud Olofsson spela genuskortet. Slutsatsen var från henne att hon granskades hårdare av media för att hon var kvinna. - Om jag tittar på hur jag (personligen*) beskrivs så är det väldigt mycket personliga saker. Till exempel vilken färg jag har på läpparna eller vilka skor jag har på mig. Och så använder man uttryck som man aldrig använder om män: att jag är ”babblare” och så vidare, berättade Olofsson.

Hennes insikt om könsmaktsordningen och vikten av att föra en trovärdig jämställdhetspolitik var vid detta tillfälle klart påtaglig. Likaså har det varit det när det gäller hennes kritik mot börsbolagen för den usla jämställdheten. SvD Näringsliv kan nu redovisa att det även råder ett ordentligt gubbvälde, på Olofssons egen bakgård. Bland cheferna i regeringskansliet är över 60 procent män och nya siffror som SvD tagit fram visar på en tvärnit i utvecklingen.

-09 var första gången på 20 år som andelen kvinnliga chefer inte ökade, men det oroar inte Maud Olofsson. Hon vill inte prata om hur det ser ut på hemmaplan. Hon säger att hon inte har någon koll på hur det ser ut bland cheferna på regeringskansliet. Att själv se sig som ett offer i könsmaktsordningen går tydligen bra att göra, när det gäller henne själv. Istället för att tacka för siffrorna från SvD och säga att detta är oacceptabelt och att det skall tas tag i jämställdhetsarbetet så väljer Maud att tala om annat. Ansvarfullt kanske någon tycker, men det gör dock inte jag.

* Maud säger detta i själva klippet, tv4 valde att inte ta med det i texten på sin hemsida.

Gammelmedia på detta:
E24 , SvD , Aftonbladet

Nymedia på detta:
Claes Krantz , Pelle Billing , Lecknepartners blogg ,

Krassman, In Your Face

1 kommentar:

Olle sa...

Ja det är klart. Hur det hänger ihop är inte alltid så klart.

Jag tror att det beror på att allt som är nytt och innebär förändring är skrämmande. Kvinnor som står för något utgör ett hot för män (och kvinnor som inte tagit ställning).

För den som vill fördjupa sig hur man når resultat med mod kan läsa vidare här http://lecknepartners.wordpress.com/2008/12/05/skaffa-dig-mod-och-bli-en-battre-chef/

Går fint/Olle
PS bra blog