onsdag, april 21, 2010

Cattis, därför skall du rösta på mitt parti

För någon vecka sedans hände det, jag blev utmanad på bloggen. Inte den typen av utmaning som jag vanligtvis får av borgerliga språkrör eller rasister som tror att Sverige blir ett bättre land för att man ökar klyftorna i samhället och väljer se skillnaderna hos oss människor istället för likheterna. Nej det här var något helt annat, det här var på riktigt.

Bloggaren Cattis a.k.a Urban Cat med bloggen Projekt På riktigt ville att jag skulle anta hennes utmaning. Utmaningen var att jag skulle med ett inlägg berätta varför hon skulle rösta på mitt parti. Självklart antog jag utmaningen och här följer nu mitt svar till Cattis. I mina drömmar har denna utmaning startat en lavin av utmaningar på samma ämne men jag kan tyvärr konstatera att verkligheten inte ännu hunnit ifatt mina drömmar. Dessutom vill jag påminna de som inte svarat på utmaningen att göra det, dessa är:

Niklas Frykman (Niklas Frykman) Fp
Hultins tankegång (Erik Hultin) C
aronmodig.se (Aron Modig) Kd
Strötankar och sentenser (Jimmy Sand) Mp
Tomas Melin - If I cant dance to it, its n...Mp
Syrrans granne Pp
Alltid Rött Alltid Rätt V
Lasses blogg - Lasse Strömberg funderar om... V

Cattis, du skall rösta på mitt parti därför att….

Min inledning kan kännas som något överdådig men jag tror det är viktigt att ge en bild av den ideologi, vilken syn på samhället och vilken uppgift vi Socialdemokrater tycker att politiken har för att ge dig svaret till varför jag tycker du skall rösta på Socialdemokraterna.

Vi är ett parti som sedan 1889 kämpat för att alla människor skall kunna få ett rikare liv. Från vårt partiprogram finns följande stycke:

”Varje människa ska vara fri att utvecklas som individ, råda över sitt eget liv och påverka
det egna samhället. Frihet handlar både om frihet från yttre tvång och förtryck, hunger, okunnighet och fruktan för framtiden och om frihet till delaktighet och medbestämmande, till egen utveckling, trygg gemenskap och möjlighet att styra sitt liv och välja sin framtid.”

För att vi alla skall kunna utvecklas som individer så måste det skapas reella möjligheter för detta. Här ser vi att politiken har en viktig uppgift att fylla. Vi tror inte att marknaden enskilt kan ge alla människa samma förutsättningar. Talang och förmåga är inget som avgörs av plånboken, och ju fler som får förutsättningar att lyckas, ju starkare bygger vi vårt samhälle.

I ditt egna inlägg ”Utopiska drömmar” från den 18:e april så skriver du om att leva i den kriminella världen. En värld som bestod av: "Fuck U, jag gör som jag vill & skiter i ert jävla samhälle, jag skiter fullständigt i andra människor" lever efter "ensam är stark & gör du avkall på mina krav, skyll dej själv!" Ett samhälle som politiken knappast vill bli sammankopplad med, men jag ser kopplingar.

Det finns tillfällen då politiken och samhället sviker. Det kan bero på system och organisation, att människor faller mellan stolar har jag sett otaliga exempel på. Men det kan även handla om medvetna handlingar från politiken. Vill du ha ett samhälle där även den som hamnat mellan stolarna skall få chansen att lyckas så skall du rösta på ett parti som tycker att politiken har en roll och en uppgift att fylla i människors liv och skapa möjligheter för alla. Då skall du rösta på mitt parti den 19: september.

Jag tycker att alla människor skall få samma möjligheter att förverkliga deras innersta drömmar. Då tror jag samhället måste vara berett att ge alla den möjligheten, trots att vi alla föds olika. Tror du som jag skall du rösta på mitt parti den 19:e spetmber. Vill även du ha ett samhälle där den som har allt, delar med sig av sina tillgångar och även förstår vad solidaritet betyder och innebär. Då skall du rösta på ett parti som tycker att samhällets resurser skall fördelas efter behov, och att alla skall bidra efter förmåga. Då skall du rösta på mitt parti den 19:e september.

Tror du som jag att vårt samhälle blir bättre och starkare om alla får möjligheter att lyckas så skall du rösta på mitt parti den 19:e september. Vi gör alla val som präglar och påverkar vår egen framtid, vi gör även val som påverkar andras liv och deras framtid. Den 19:e september så gör du ett sådant val och det gör jag med. Jag kommer att göra mitt val, och det valet är på en politik för ökad rättvisa. En politik där de som fått betala med möjligheter till ett rikare liv till förmån för de med redan större inkomster och möjligheter skall ges nya chanser och möjligheter. Jag hoppas att du håller med mig, och röstar på Socialdemokraterna den 19:e spetmber.

Från hela mitt hjärta, tack för utmaningen.
Kristian Krassman

De som svarat på utmaning är i dagsläget:
Tokmoderaten : Ett virituelt valtal
Peter Soilander : Då kom hon på att det var menigslöst att dö
HBT-Sossen : Varför skall jag rösta på ditt parti
Hanna Wagenius : Varför Centerpartiet för Cattis?

1 kommentar:

Cattis sa...

Tusen tack!
Ska bli mycket spännande att läsa igenom både ditt & de andras bidrag igen... Riktigt kul, det här & kräver en hel del från mej åxå. Jag försöker att inte plocka in mina fördomar, förutfattade meningar, utan läsa vad ni verkligen skriver, å det är inte det lättaste!

Men som sagt; Tack tack!
Vi hörs av!