söndag, april 11, 2010

Politisk blogg fri från personfixering

Ett samtal med Thomas Hartman resulterade i en liten knapp, med stor betydelse. Thomas frågade mig efter mitt inlägg om Aftonbladets ambition att skapa politikens nya Tiger Woods om jag själv håller mig borta från att personfixera mitt politiska bloggande. Jag var tvungen att fundera en stund på hans fråga. Jag har ett ganska konfrontatorisk inställning i mitt politiska engagemang och brukar vara "tydlig" med skillnaderna i politiken som jag företräder och mina politiska motståndares.

Vet inte om jag brukar använda mig av personangrepp i mitt skrivande men däremot så är min politik full av personliga angrepp på politiken. Personfixeringen i media och de mätningar som görs där man fokuserar på förtroendet för enskilda politiker tror jag bidrar till att vi kommer se fler artiklar av den typen som vi idag "hänger ut" Sven-Otto Littorin. En artikel som handlar om en fråga som knappast belyser eller påverkar politiken han står för och det fullständiga fiasko han presterat inom arbetsmarknaden.

Artiklar om Littorin skall handla om sjukförsäkringen, 65 000 praktikplatser, otillräckliga satsningar som nystartsjobben och ynkliga 100 miljoner på feriearbeten för att våga visa sig i Almedalen, inget annat. Jag väljer nu att varudeklarera min politiska blogg fri från personfixering. Det betyder att bloggen kommer innehålla socker, emulgeringsmedel, stärkelse, E120, förtjocknings- och geleringsmedel men vara fri från personfixering av Tiger Woods modell. Jag hoppas att fler bloggare väljer att fokusera på politiken och inte springer i övriga medias koppel och bidrar till en ökad personfixering inom politiken.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet , Aftonbladet2

Nymedia på detta:
Thomas Hartman , Johan Westerholm , Mina Moderata karameller
, Martin Moberg , Calle Fridén

Krassman, In Your Face

Inga kommentarer: