lördag, maj 15, 2010

Den framgången kan jag ge (C)

Trots att jag läst 220 poäng konspirationsteorier på universitetet och tagit minst tre masters utbildningar i ämnet har återigen mött min överman. Den här gången är det en centerpartistisk riksdagskandidat som på sin egen hemsida hävdar att attacken den 11:e september 2001 och förintelsen under andra världskriget är båda verk av judar.

I DN så rubriceras han som "politiker" vilket ger mig en tankeställare om att han kanske redan idag är folkvald och sitter i beslutsfattande ställning. Något som får mig att rysa, speciellt med tanke på vad han själv säger. Han hänvisar till ”andliga upplevelser” till stöd för sin uppfattning. Specifikt pekar han ut en judisk affärsman som ansvarig för 11 septemberattackerna.

Även ”Estonia”-katastrofen och mordet på utrikesminister Anna Lindh är enligt honom resultatet av aktioner styrda av en grupp på 13 judiska finansfamiljer. För mig står det klart att detta är en person som inte mår bra och som behöver hjälp. Äras den som äras bör och Per Ankersjö från Centerpartiet i Stockholm har dragit kloka slutsatser kring personens uttalanden och yrkar nu på följande:

"Jag kommer nu att skyndsamt tillkalla distriktsstyrelsen för ett beslut om att avlägsna honom från listan. Jag kommer också att väcka frågan om uteslutning från Centerpartiet, en åtgärd jag finner väl motiverad mot bakgrund av hans uttalanden i TV."

Låt oss hoppas att distriktsstyrelsen kommer till konsensus, stryker kandidaten från listan, utesluter honom ur partiet och att han får den hjälp han behöver. Jag önskar inte Centerpartiet någon som helst framgång i årets valrörelse, det vet ni, men att de skall ha framgång i denna fråga kan jag gladeligen stå för.

Gammelmedia på detta:
DN / SVT / Expressen / SvD / DN2 / Expressen2 / Aftonbladet2 /

Nymedia på detta:
Röda Berget / Emil Broberg / Kommunisternas blogg / Mika / Tankar i gryningens ljus /
Andrea Doria / Yami och Pandorna /

Krassman / In Your Face

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varför upprepar du exakt vad som står i artikeln??!

Krassman sa...

@Anonym
Vad ordet exakt betyder för dig vet jag inte faktiskt. Men om du syftar till vad som står i DN:s artikel så skriver jag faktiskt att det framgår av DN.

Om du läser DN:s artikel och sedan läser mitt blogginlägg och ändå tycker att dom är exakt lika varandra så ber jag om ursäkt för det. Men då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Anonym sa...

Att det skulle vara lika var inget jag reagerade över. Det är svårt att kommentera något utan att referera vad som sagts.

Bra skrivet för övrigt...

perankersjo sa...

Hej Krassman,

tack för ditt nyanserade inlägg. Här kommer senaste info iärendet:

Stockholmscentern begär uteslutning av Ove Svidén

Stockholmscentern har på ett extrainsatt styrelsemöte på lördagseftermiddagen beslutat att dels stryka Ove Svidén från den riksdagslista där han varit placerad som nummer 26, dels begära uteslutning av honom som medlem i partiet. Beslutet var enhälligt.

Stockholmscentern vill med detta handlande tydligt markera att de åsikter och värderingar som Svidén luftat på sin hemsida och i fredagens sändning av Rapport är fullkomligt oacceptabla och oförenliga med såväl kandidatur som medlemskap i Centerpartiet.

Anonym sa...

Kan det vara så att Centertrollet till och med ligger för herr Ankersjö på listan.

Anonym sa...

Är det inte dags för media att ta upp diskussionen ifall Centern skall få medverka i tv-debatter framöver? Att partiet inte längre kan släppas in i gymnasieskolor är naturligtvis givet. Ett av partiets riksdagskandidater, jo jag tackar jag. Här har Maud en hel hoper lik att mocka ur spiltan tror jag. Centern får hoppas på "kamrat 4%" för att klara riksdagsgränsen.

/Uppe i det blå

Errol Ingolson sa...

Jaha!
Tack för att du avslöjar dig som en maktens megafon, sosse och allt!
IN YOUR FACE Krassman:
Att mannen är knäppgök får vi allt tro ditt ord på, jag menar DN´s, jag menar Schibstedt en av 2 mediamonopolister i Sverige.
Någon länk till hemsida eller andra referenser att kontrollera att era beskrivningar av vad han säger existerar, vi får helt enkelt ta ert ord på det.
Så rätta in dig i drevet Krassman och var en god duktig idiot!
Vi andra (allmänheten) får helt enkelt sköta journalisternas jobb och själva rota reda på bakrundsfakta i era och hans påståenden, Schibstedt och Bonnier kommer aldrig att tillåta sina REPORTRAR att ägna sig åt sådana omstörtande verksamheter!