måndag, maj 17, 2010

Hur mycket vill ni höja bensinskatten med?

För någon vecka sedan så skrev jag ett inlägg där jag bad 10 Centerpartistiska bloggare svara på ett antal frågor kring deras eget partis syn på koldioxidskatten. Av de 10 bloggare som jag ställde frågan är det bara två som gick igenom det enormt stora besväret att försöka svara på dessa frågor, som var tre till antalet. De två som levererade något som kan liknas som svar var i alla fall Markus Lake Berglund och Hanna Wagenius. Det är uppenbart att de åtta övriga har lagt "locket på" i koldioxidfrågan.

Men varför acceptera den talande tystnaden från dessa Centerbloggare. Bloggare som dessutom hade sin första träff idag, med ingen mindre än Maud Oloffson själv. Vet inte vilka som var där men det skall jag ta reda på. Maud har idag meddelat Centerpartiets vision som sträcker sig två och en halv mandatperioder bort, till 2020. Även i detta dokument kan vi hitta frågan kring grön omställning och att bli kvitt oljeberoendet. Målet är nämligen att Sverige skall bli det land som har lägst klimatpåverkan per person av alla industriländer.

Frågan om HUR detta skall göras nämns dock väldigt flyktigt och då blir jag lite mer nyfiken att titta lite närmare på Centerpartiets ambitioner på området. I deras pinfärska program för landsbygden så föreslås en höjning av koldioxidskatten, vilket enligt Centerpartiets skattegrupp skall vara 39 öre. Det motsvarar 105 öre litern och överstiger den rödgröna oppositionens förslag på 49 öre. Läs gärna punkt 22 på sidan sex i deras program.

Nu när Maud träffat ett antal Centerbloggare så är väl risken överhängande att någon av de åtta som inte svarat på min tre frågor var närvarande, om inte alla åtta. Därför tar jag upp frågan ännu en gång och ställer dessa tre frågor till nedan utvalda Centerbloggare:

* Vill Centerpartiet i dagsläget höja koldioxidskatten med 39 öre fram till 2014?
* Är beslut som förtroenderådet tar inte politiska ståndpunkter?
* Kommer förtroenderådet att föreslå något annat till den kommande partistämman?

Bloggare som ännu inte kommit med några svar är följande:
Magnus Andersson
Fredrick Federley
Per Ankersjö
Annie Johansson
Johan Hedin
Gustav Andersson
Johan Pettersson
Stefan Mårtensson

Om man inte vill, eller kan svara på dessa tillsynes enkla frågor så går det bra att skicka de vidare till någon annan påläst Centerbloggare. Jag förutsätter dock att den bloggaren är tillfrågad och att ni meddelar undertecknad vem det är. Tack för att ni hjälper mig att bringa klarhet i vad Centerpartiet avser att göra med koldioxidskatten.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / DN / SvD / Expressen

Nymedia på detta:
Per Ankersjö / S-buzz / Alliansfritt Sverige

Krassman / In Your Face

3 kommentarer:

Anonym sa...

Energiskatten höjs om priset på råolja eller dollarkursen går upp.

Alliansen låtsas som att de har ett val och makt över det.

Johan, PL&C sa...

Ohoj!
Jag är inte säker på varför du adresserar just bloggare med dessa frågor. För officiella partigrejer föreslår jag att du mailar info@centerpartiet.se och frågar.

För min egen del kan jag dock säga att jag inte anser att några skatter överhuvudtaget ska höjas. Tvärtom!

MVH
/Johan
(Peace, Love & Capitalism)

Krassman sa...

@Johan
Jag ställer frågan till er eftersom:
1: Jag själv är bloggare.
2: Eftersom du är en av Centerpartiets topp 10 bloggare.
3: Eftersom Centerpartiet inte är tydliga i frågan.

Men tack för tipset, jag har även skrivit en debatt artikel på ämnet där jag efterlyser svar från Centerpartister som känner sig mogna uppgiften att svara på frågorna. Skall maila frågan till adressen du gav mig.