tisdag, maj 25, 2010

Vilket lyft Reinfeldt, Sahlin tar ditt jobb

United Minds presenterar idag sin rykande färska väljarbarometer. Trots att Moderaterna gör ett lyft på 2,7 procentenheter så skulle Reinfeldt stå utan jobb på morgonben den 20:e september. Om han nu inte planerar att regera med stöd från SD eller sätta sig i en minoritetsregering. Enligt mätningen skiljer det 2,5 procent mellan blocken till de rödgrönas fördel.

SD får i mätningen 5,5 procent vilket är dagens största besvikelse. Precis som jag kommenterade resultatet från gårdagens mätning från Skop så är Moderaternas framgång gjord på bekostnad av de små borgerliga drönarpartierna. Återigen förundras jag över de konsekventa resonemanget som förs i media att SD skulle bli vågmästare om detta vore ett valresultat.

SD har sagt att de aldrig tänker stödja en regering med Mona Sahlin. Fredrik Reinfeldt har sagt att han inte tänker regera med stöd av SD. Oavsett vilka partier som nu bildar majoritets/minoritets regering så kommer ju inte SD att avgöra det och på så sätt bli vågmästare i någon omröstning. Aldrig tidigare så har ett regeringsförslag fallit i Sveriges riksdag och sannolikheten att det skulle ske efter valet i höst ser jag som obefintlig.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet
/

Nymedia på detta:
Mina Moderata karameller / Peter Andersson / Peter Högberg /


Krassman / In Your Face

1 kommentar:

Mary X Jensen sa...

Och Mona Sahlin att hon aldrig kommer att jobba med SD.

Nej Krassman jag tror att du får lägga dig. Men vi får se på valdagen ;-)