onsdag, juni 30, 2010

Bloggar värda namnet

Antagonisten Kent Persson skickade tidigare ut en utmaning kring vilka bloggar man anser är bra. Har på grund av anledning inte haft så mycket tid över för att fundera på detta, men nu så. De bloggar som jag läser och tycker är bra är en salig röra av tyckare och tänkare. Det som får mig att fastna för en blogg är oftast språket som används och det finns ett antal vars tonläge för mig är överlägset.

Man skall dock komma ihåg att mitt läsande förändras över tid och att detta bara ger en ögonblicksbild, så bli inte sura om ni inte finns med, ännu. Först vill jag lyfta bloggen som jag älskar att hata, och många med mig. Ni vet vem jag menar, det är han den där oformliga figuren, det är Tokmoderaten.

Det är hans litterära-akrobatik, som i regel utförs på låg höjd (lågvatten nivå) som på ett ögonblick kan lyfta sig till en höjd att likna vid storverk som Strindbergs Röda Rummet som gör att hans blogg har en speciell plats i min strumplåda med bra bloggare. Mer om Antonsson finner ni i min recension.

På den goda sidan är det giganter som Thomas Hartman, Alliansfritt Sverige, Peter Andersson, Kulturbloggen, Johan Westerholm, Peter Högberg, Alexandra Einerstam och Marielle på Alla smutsiga detaljer som dominerar mitt läsande. För att hålla koll på det onda laget så är det naturligtvis Kent Persson som bevakas, följt av Mina Moderata karameller, Per Ankersjö, Peter Soilander och Göran Pettersson.

För inspiration på ett annat plan så lämnar vi de bloggar som innehåller mer än 800% politik och går över till de som ger en bild av det som politiken styr, nämligen livet i sig. Som lisa för själen läser jag PåRiktigt, Bob Hansson, Kvalster och Magnus Betnér. Men som sagt, finns ni inte uppräknade nu och skriver spännande så dyker ni säkert upp, någon gång.

Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: