tisdag, juni 29, 2010

Detta skall Mona ta upp i sitt tal den 8:e

Livet är fullt av utmaningar och sedan jag började blogga så har det knappast blivit färre av den varan. En del låter man passera obemärkt och en del engagerar. Sist jag tog mig riktig tid för en utmaning var när bloggen PåRiktigt utmanade två bloggare från varje parti för att hon skulle kunna välja vilka hon skulle rösta på i höstens val.

Igår så kom ännu en engagerade utmaning från Alexandra Einerstam på HBT-Sossen. Den bestod av att jag skulle skriva vad man ville att Mona Sahlin skulle ta upp i sitt tal i Almedalen den 8:e juli. Politikernörd som jag är så började suget av att få sina drömmar förverkligade ta form, sagt och gjort. Här har ni min önskan.


Jag vill att Mona skall tala om det Sverige som jag så många gånger mött, det kalla och hårda Sverige som den borgerliga alliansen lanserat med buller och bång. Jag vill att Mona skall tala om orättvisorna inom sjukförsäkringen, jag vill att Mona skall beskriva den massiva ungdomsarbetslösheten och jag vill att hon skall tala om vardagen för de killar och tjejer som sliter inom välfärden.

Hon skall tala om Sveriges utmaningar och vad som behövs för att varje människa skall kunna få ökade möjligheter och chanser för att kunna förverkliga sina drömmar, men viktigast av allt så vill jag att hon berättar att vi Socialdemokrater har politiken för att göra detta möjligt. Jag vill höra att varje krona som alliansen vill sänka skatten med efter valet skall vi satsa på välfärden.

Hon skall tala om ett rödgrönt Sverige där varje människas förmåga tas tillvara och ett samhälle där våra unga ses som framtiden istället för att beskrivas som gapande gökungar som inte söker jobb, tar av sig kepsen i skolan och inte reser sig för äldre på bussen. Jag vill höra att hon talar om klimatet och att en rödgrön regering tar frågan på allvar, tillskillnad från en tokblå som vill ha mer varg jakt, mer valjakt och mer kärnkraft.

Sedan skulle hon gärna få nämna att FRA och Ipred är förlegat och att övervakningen av våra medborgare måste begränsas. Sist men inte minst så vill jag att hon avslutar talet med att prisa mitt bloggande och hur fin jag är i håret kvällen till ära.

Andra bloggare som antagit utmaningen:
Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

PeO på semester sa...

Jag kan föregripa Mona! Jag tycker din blogg är fin fin och att din frisyr - av bilden att döma! - är helt ok. Hur den kommer att se ut den 8:e återstår att se.

I övrigt kan väl Mona servera de floskler du räknar upp - eller jag tror att det är precis det hon kommer att göra. Kryddat med som du skriver "att hon berättar att vi Socialdemokrater har politiken för att göra detta möjligt".

Valfläsk kallas det på vanlig svenska.

Krassman sa...

@PeO ur hängmattan igen
Tack för det fina orden Peo, men jag lovar dig att det fläsket inte är härsket i alla fall.

Nu har vi lagt upp våra kotletter och korvar till besådning för väljarkåren och jag tror att det kommer låta sig väl smaka.