torsdag, juli 15, 2010

Två självklarheter

Kan läsa mig till att de gamla homofoberna, SD, inte bjuds in till att medverka på Pridefestivalen i Stockholm. Att Göran Hägglund från KD är den enda riksdagspartiledare som tackat nej till att delta i partiledardebatten på festivalen om två veckor är ju föga förvånande. KD hänger på felmarginalen att komma in i riksdagen och då är det knappast läge att flörta med nya väljare med hela hedern i potten.


Hägglunds eventuella medverkan är ju som bäddat för fiasko och feta rubriker. Ämnet för debatten är HBT-frågor och KD:s politik på området har ju knappast fått några stående ovationer. 2008 konstaterade Amnesty International i en rapport att KD:s och SD:s politik är närmast identisk på området. Båda motsätter sig att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Båda vill riva upp reformerna som ger homosexuella rätt att adoptera och lesbiska kvinnor rätt till insemination.

Enligt RFSL:s ordförande Ulrika Westerlund är skälet att några av de andra partiledarna meddelat att de inte kommer att komma om SD bjuds in. – Några av partiledarna, jag kan inte gå in på vilka, har olika typer av principbeslut att inte debattera med SD, säger hon till SvD. Naturligtvis bra argument för att inte bjuda in de homofobiska, främlingsfientliga och rasistiska SD till den planerade debatten, men jag kan bjuda på ett till.

På SD Karlstads hemsida kan vi läsa att de tar kraftigt avstånd ifrån rasism och liknande strömningar, samtidigt så har man pekat ut kampen mot Pridefestivalen i Karlstad som en prioriterad fråga under nästa mandatperiod. Partiet skriver att man vill ”sätta stopp för detta märkliga arrangemang med blottande människor, vars enda syfte är att visa upp sig offentligt”. Ett ämne som jag skrivit om tidigare. Ser nu dessutom att Jimmie Åkesson från SD inte ens får medverka på Tradera...

Gammelmedia på detta:
SvD / DN / Aftonbladet / Expressen /

Nymedia på detta:
Martin Moberg
/ Alltid rött alltid rätt / Radikalen /

Krassman / In Your Face

5 kommentarer:

Tobias Cuthbert sa...

Göran Hägglund har medverkat i RFSL:s partiledardebatt sedan 2006. Det är första året han missar.

Krassman sa...

@Tobias Cuthbert
Hej Radikalen, jag läste det jag med. Läste dessutom att Göran Persson inte medverkade 2006. Men att Hägglunds pressekreterare väljer att hänvisa till att han har ett tal dagen efter tycker jag säger hur viktigt han tycker det är.

Dessutom att det är val om knappt 50 dagar när debatten skall hållas vilket jag tycker vittnar om något helt annat från Hägglunds håll än engagemang.

Bloggerskan sa...

Med tanke på att 1 procent av Qruisers medlemmar sade sig ha röstat på KD i förra valet så kan jag förstå att Hägglund uteblir. Det är väl knappast där hans väljare finns...

http://www.qx.se/poll.php?id=1894&random=c4789dea36c4ab3b0d49aacde3c2bf57&vote=0

Anonym sa...

Mona säger ju nej till TV4s slutdebatt och anger en fika i Göteborg som anledning. Tydligen är det fler som vill undvika debatter.

Krassman sa...

@Rabiatfeminism
Nej du har nog rätt. Varför visa sig inför en väljarkår som man inte tycker är värda lika mycket som andra.

@Anonym
Fikat som Mona skall på i Göteborg är valarbete vilket du mycket väl vet om. Slutdebatten är dagen innan valet och inte 50 dagar innan valet som RSFL:s debatt är. Tycker du inte själv att du blandar ihop äpplen och päron här, anonym?

Vill du försöka ge sken av att Mona Sahlin vill undvika debatter så får du allt göra ett bättre jobb. Jag har en sammanställning på alla debatter som Fredrik Reinfeldt och andra topp-moderater sagt nej till som jag kan skicka till dig om du vill.