tisdag, november 16, 2010

Åtminstone hälften, kan betyda alla

I dag så tar ett rad storheter inom Socialdemokraternas bloggnätverk, NetRoots, ytterligare ett steg i att bli dem tydligaste rörelserna som vill reformera och vitalisera Socialdemokraterna. Deras öppna kriskommission har tidigare meddelat att stillestånd är tillbakagång genom Aftonbladet och i dag är det SvD som är arenan. Hur många som behöver lämna sina platser till förfogande inom Socialdemokraterna, oavsett nivå, är osäkert men jag kan konstatera att det står åtminstone hälften i dagens artikel, vilket enligt mig kan omfatta alla.


Så här resonerar ett par från järntrusten av Socialdemokratiska bloggare kring partiledningens ansvar: "Att partiledaren nu tagit sitt ansvar innebär inte att resterande partistyrelse har erhållit någon form av fribrev. Att sitta i en styrelse, vilken som helst, innebär inte att den enskilde är fri från ansvar. Vi har svårt att se att den övriga partiledningen har haft rollen som drivved de senaste åren. Särskilt i det så mäktiga verkställande utskottet, men självfallet också i partistyrelsen, har alla haft möjlighet och utrymme att påverka. Det senaste, rent ut sagt katastrofala, valresultatet är ett facit som är svårt – eller snarare omöjligt – för en styrelseledamot att svära sig fri ifrån".

Ord och inga visor och jag hoppas innerligt att de ambitioner och tankar som nu järntrusten levererar till mitt parti analyseras och hörsammas. Deras tankar om att samtliga som kandiderar till partistyrelsen avger en programförklaring som rör deras visioner och politiska lösningar för att föra Sverige och socialdemokratin framåt andas framtid. När vi väljer partistyrelse och partiledare så skall den inslagna vägen redan vara känd. Om detta inte sker så misstänker jag att vi kommer att gå ett liknande, eller ännu sämre valresultat än det vi fick 2010 till mötes. Friskt vågat mina vänner och jag håller tummarna för att den öppna kommissionen ger intryck och avtryck, avtryck som kommer märkas på kongressen i mars.

Gammelmedia på detta:

Aftonbladet / SvD / Aftonbladet2 /

Nymedia på detta:
Tokmoderaten / Kulturbloggen / Rasmus Lenefors /
HBT-Sossen / Röda Berget / Peter Högberg / Partistaten / Mitt i steget /

Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: