söndag, november 14, 2010

Det kom ett sms

Var på IKEA när sms:et kom, kanslichefen skrev att vi hade fått ett viktigt mail från Mona Sahlin. Efter att läst rubrikerna i tidningar i helgen och tittat på nyheterna så förstod jag vad det skulle stå. Hade inte möjlighet att läsa mailen så jag ringde en kollega som i sitt första andetag berättade det som jag kände att jag redan visste: - Mona avgår och kongress vecka 12, berättade min kollega.


Jag har förståelse för att Mona fattar detta beslut, men det betyder inte att jag behöver gilla det. När jag lyssnade på ett utdrag från presskonferensen så tyckte jag att Mona visade på det ledarskap som jag har sett från henne tidigare. Hon har varit partiordförande i fyra år, men suttit i partiledningen mycket mycket längre. Signalen att hon nu lämnar över till nya människor och till nya namn att skriva Socialdemokraternas framtid vittnar om insikt, insikten om den krisen som mitt parti nu genomgår.

Jag försöker se lämpliga ersättare men hittar inga, fastnar istället i funderingar kring mitt eget engagemang och hur partiets ledning lokalt kommer att agera. 16 år med borgerligt styre i min kommun när vi går till val 2014, och den förändring och föryngring som jag själv bevittnat upplever jag som ytlig och mer eller mindre motvilligt påtvingad. Kommer vi lära oss läxan denna gång, kommer vi våga göra det som krävs för att vinna?

Mona Sahlin lämnar och ställer inte upp fört omval. Kriskommissionen inom partiet är fortfarande i sin linda och det kokar inom rörelsen. Nu kommer det spekuleras om namn och detta är tyvärr ett kapitel som vi Socialdemokrater måste ta oss igenom. Vi kan inte ompröva politiken utan att ompröva vårt ledarskap och jag ställer mig återigen frågan om mitt eget engagemang. Jag lever politik, det är mitt jobb och min största fritidssysselsättning. Hur mitt framtida engagemang kommer se ut får vi se, den signalen som Mona Sahlin nu skickat har i alla fall jag uppfattat.

Gammelmedia på detta:

Aftonbladet / Aftonbladet2 / SvD / SvD2 / SvD3 / DN / DN2 / Expressen /

Nymedia på detta:
Johan Westerholm / Peter Andersson / Thomas Böhlmark / Claes Krantz / Jinge / Tokmoderaten / Monica Green / Scaber Nestor / Peter Högberg / Annarkia / Svensson / Kommunisternas blogg / Alltid rött alltid rätt / Roger Jönsson / Kulturbloggen / Ulf Bjereld / Röda Berget / HBT-Sossen /


Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: