onsdag, november 10, 2010

När krubban är tom...

...biter hästarna varandra, och sanningen är ju den att i krubban hos oss Socialdemokrater är det inte mycket kvar. Men nu när valanalysernas avsändare är Socialdemokrater själva än de tidigare borgerliga ledarskribenter på borgerliga tidningar så skriver gammelmedia om "S-striden" och om att "The blamegame" rasar för fullt, föga oväntat.

För vissa så kanske dessa krav och röster inom Socialdemokraterna om avgångar och förändringar inom ledande possitioner kommer oväntat, för mig är det självklart. Förändringen påbörjas alltid hos en själv och mot denna bakgrund så tycker jag att dessa funderingar och krav som nu kommer är inte mer förvånande än de krav och synpunkter som ställdes efter Moderaternas valfiasko under ledning av Bo Lundgren 2002.

Morgan Johansson har sett fyra tydliga misstag som kostade vänsterblocket valsegern. Återinförd fastighetsskatt, höjd bensinskatt, halverad krogmoms och sänkt skatt för pensionärer. Jag skulle gärna vilja lägga till beslutet om att ta in Vänsterpartiet i samarbetet med miljöpartiet, den enorma satsningen på A-kassan, utreda och införa en förmögenhetsskatt efter två år och inte ta bort skatten på trafikförsäkringen som den borgerliga alliansen införde till Morgans lista på misstag.

Ardalan Shekarabi och Anna Johansson som leder Socialdemokraternas kriskommision träffar huvudet på spiken i sin artikel i dagens DN. "Det är dags att ta reda på hur Sverige faktiskt ser ut år 2010 och om vi över huvud taget har svaren på det moderna samhällets utmaningar. Det är inte några veckors valrörelse som ska analyseras, utan ett par decenniers politisk kräftgång. Vi måste göra en gedigen omprövning av vår politik, liksom av våra egna strategiska val och hur våra politiska motståndare utvecklats. Framförallt måste vi ha ett långsiktigt perspektiv på det politiska och organisatoriska förändringsarbetet för att kunna vinna valen 2014 och 2018", skriver dom.

Den sisa meningen i det stycket är det som i dagsläget ger mig energi att vara en del av denna föränding i mitt parti. Om jag tittar på mitt parti och de som jag ser i ledande possition och tänker på vilka som skall vara med och driva den långsiktiga politiken och driva valrörelse 2018 så står det tydligt för mig att förändringar behöver göras. Jag kanske inte är ett av de namnen som kommer att vara med att förträda mitt parti lokalt i kommande valrörelser, men jag kan lova att jag tänker göra mitt när det gäller att öppna ögonenpå de som blundar när det gäller decennier av politisk kräftgång som Anna och Ardalan tar upp.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / Aftonbladet2 / SvD / DN / Aftonbladet3 /

Nymedia på detta:
Tokmoderaten / Kent Persson / Peter Swedenmark / Michael Granstedt / Jinge / Röda Berget / Peter Högberg / Thomas Böhlmark / Alltid rött alltid rätt / Peter Andersson / Johan Westerholm / Veronica Palm / Martin Moberg /

Krassman / In Your Face

Inga kommentarer: