lördag, december 04, 2010

Förtroenderådet tappar i förtroende

I dag så har Socialdemokraterna förtroenderåd i riksdagen. Jag är här och jobbar, men har tid att blogga samtidigt som jag påbörjar redigeringen av Mona Sahlins tal som vi filmat. Från första applåden i dag så kände jag att denna tillställning inte skulle bli det som jag hade hoppats på och det är väl inte för inte som det snackas i blogghörnan om att instifta en "öppen valberedning".

Visst har vi stadgar och regler för hur vi skall jobba men jag är ändå besviken på att förtroenderådet inte ens i ett uttalande ville rekommendera valberedningen att använda sig av partiets systerorganisationer i detta enormt viktiga arbete som valberedningen nu har framför sig.

SSU, Studentförbundet, Broderskapsrörelsen och S-kvinnor är några exempel på organisationer som har tankar och idéer om hur arbetet för att ta fram våra kandidater till ny partiordförande. Dessutom så håller jag med Ibrahim Baylan om att hans föreslagna valberedning är ett misslyckande när det gäller att ingen av de ordinarie ledamöterna eller ersättarna i valberedningen har utländsk bakgrund.

Det är ett misslyckande och jag tycker att valet av denna genombleka valberedning skickar signaler som är mycket mycket beklagliga. Med ett öppet främlingsfientligt parti i vår riksdag så bör vi göra vårt yttersta att våra interna processer, som nu mer är offentliga, verkligen följer våra egna ambitioner när det gäller att inkludera olika grupper och personer. Baylan meddelar att den nu valda valberedningen är ett misslyckande på denna punkt, och ändå så är den vald. Det är minst sagt beklagligt att vi det första vi gör är att välja att göra ett misslyckande.

Gammelmedia på detta:

Nymedia på detta:
Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

Nils Dacke sa...

Den långa knivarnas natt har kommit över socialdemokraterna och vi utanför funderar hur många konstellationer som slåss om makten, för slåss gör ni.

Vidrigt att se och är man inte avogt inställd till politikerna efter detta så vet jag inte vad.

Krassman sa...

@Nils Dacke
Jag vet inte om det finns faktiska konstellationer som du pekar på, jag tror mer att det handlar om olika sätt att se på politiken, omvärlden och framtiden.

De partier där inte den här typen av samtal och debatter förs upplever aldrig någon pånyttfödelse eller förändring.

För att kunna reformeras krävs olika synsätt, utan dessa så kommer inte Socialdemokraterna att finnas i framtiden, och så har det varit i 121 års tid. Tråkigt att du skriver om att bli avogt inställd till politiker för att man driver sin sak och sin linje, för det är nog något man får leva med.

För jag tror nämligen att det är vad politik handlar om.