fredag, januari 14, 2011

Skall Gudrun välja (S) eller (V)?

Gudrun Schyman har just meddelat att hon inte kommer att fortsätta som partiledare för Fi. Eftersom jag gärna lägger mina tankar utanför boxen så blir min första fundering om det är Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna som hon nu skall rädda. Eller är det bara Fi:s begravning som hon skall medverka på?


Schyman är utan tvekan en av Sveriges i särklass mest kunniga och karismatiska politiker i modern tid, och hennes politiska gärning tror jag är långt från över. Att hon har mer att ge syns, hörs och känns. Jag tror det är många som följt Schymans politiska väg, för att man valt att gå med i just Schyman. Så som många i mitt parti gick med i Olof Palme.

Skulle hon kunna gå tillbaka till (V), jag är inte säker, så med andra ord är det fullt tänkbart. Vänsterpartiet befinner sig i en komplicerat läge kring dagens ledarskap och hon skulle säkert kunna bringa lugn till partiet och staka ut en tydlig väg för ett nytänt Vänsterparti.

Men varför inte då gå med i Socialdemokraterna? Ja varför inte! Inom Socialdemokraterna finns alla politiska hemvister tydligt representerade, att få en pragmatisk vänsterkraft som Gudrun Schyman till besättningen skulle knappast skapa ett otydligare ledarskap än det som är dagsnoteringen.

Under Kriskommissionens just avslutade seminarium på Rönneberga så talade Karin Pettersson från Aftonbladet om att Socialdemokraternas nya partiordförande kanske inte ens är med i partiet. Vem vet, dagens ledare från Karin på ämnet jämställdhet kanske var den utlösande signalen som Schyman behövde för att ta ett första steg.

Jag hoppas på båda dessa scenarion, även om de kanske inte är helt troliga. Gudrun säger att hon skall vara kvar i Fi, men om det nu är någon framgångsmodell tvivlar jag på och det som kan hända inför valet 2014 är mycket. Men oavsett så måste ni hålla med om att båda mina "förslag" skulle göra dem svenska politiken mer intressant och spännande. Något som jag tyvärr måste säga att det inte är för mycket av i dagsläget.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / DN / SvD / Expressen / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 /

Nymedia på detta:
Peter Andersson / Lasses blogg / Röda Malmö / Från utomlands / Röda Lund / Hanna Fridén / FMP / Kommunisternas blogg / Pezster / Thomas Böhlmark / Martin Moberg / Ekonomen
/ Röda Berget /

Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

PeO sa...

Att tant Gudrun lämnar tokarna i FI visar väl att hon är - precis som du så rätt skriver - en av Sveriges bästa politiker på länge. Men att hon skulle komma till S som nån slags räddande ängel är nog lite mycket önsketänkande. Varför? Jo, hon utmanar ju en av S grundpelare - gubben med betonghäck.

Krassman sa...

@PeO
Jo klart det är ett önsketänkande från min sida. Men du måste ju hålla med om att hon är som klippt och skuren för jobbet. Som skrivet, hon är helt perfekt för att komma hem till oss och sparka på lite stenar, och betonghäckar. Jag räds henne inte...tvärtom.