måndag, juli 25, 2011

Alla folks frihet - hela världens fred

Sitter och försöker summera dagen som gått och det som massakern utförd av Anders Behring Breivik. Under häktningsförhandlingarna idag så erkände han handlingarna men inte att han skulle ha någon skuld i det som han nu utfört. Hatet mot oss Socialdemokrater som Breivik ger uttryck för har jag stött på tidigare. Jag har många gånger blivit kallad för landsförrädare av Sverigedemokrater, högerextremister och anonyma experter på nätet, beskrivningen är alltid den samma. Jag har svikit landet eftersom jag acceptetrar och förordar ett mångkulturellt samhälle där alla människor accepteras.

"Marxist jägare", någon har sytt denna år Breivik, frågan är vem?

Jens Stoltenberg har tydligt meddelat att det massmord som Breivik utfört skall mötas med mer demokrati och mer öppenhet, och den tanken delar jag. För det är genom att beröva människor dess frihet från att förverkliga sina liv vi skapar de motsättningar som vi ser runt om i världen mellan stater, folk, kulturer och religioner. Vi Socialdemokrater har uttryckt det genom dessa ord, ”Alla folks frihet, hela världens fred”.

Alla de som delar Breiviks tanke att Socialdemokratin har sålt ut nationer genom att förespråka alla människors frihet måste vi möta med mer öppenhet och mer demokrati. Vi skall inte möta de som vill tala om människors skillnader mer än våra likheter genom att gå dem till mötes. Burkaförbud och språktester är inte lösningen på motsättningar mellan människor, öppet accepterade av olikheter är det. Jag kommer som stolt Socialdemokrat arbeta ännu hårdare för detta, och den som inte tror att alla folks frihet innebär hela världens fred kommer möta en väl motiverad motståndare och en svår framtid, precis som Anders Behring Breivik.

Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 / Aftonbladet4 / SvD / SvD2 / SvD3 / SvD4 / SvD5 / SvD6 / DN / DN2 /DN3 / DN4 / DN5 / DN6 / Expressen / Expressen2 / Expressen3 / Expressen4 / Expressen5 / Expressen6 /

Nymedia på detta:
Peter Andersson / Svensson / Tänkvärt! Eller inte? /Röda Malmö /Kent Persson / (S)ebastians tankar / Kommunisternas blogg / Jan Rume / Martin Moberg / MXp / Maria Abrahamsson / Tokmoderaten / Sapere Aude / Jespers blogg / Sassersson /

Krassman / In Your Face

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Mer demokrati", "mer öppenhet" sägs det från alla håll. Betyder det att jag, som inte tror på mångkultur och massinvandring då äntligen kan komma till tals utan att riskera mitt jobb och min heder. Utan att avkrävas ansvar för en galen massmördares vedervärdiga dåd? Eller betyder mer demokrati att ännu fler människor skall tvingas tycka ännu mer lika, om ännu fler saker?

Krassman sa...

@Anonym: Vad är massinvandring anonym? Varför tror du inte på ett samhälle där vi accepterar alla kulturer? Varför tror du inte att alla folks frihet är hela världens fred?

Har Anders Behring Breivik fått diagnos att han är galen, eller är det hans handling som är galen? Alla har rätt att utrycka sig och tycka vad dom vill. Vad är heder för dig anonym?

Islamhatet och kriget mot kulturer som både du och Anders Behring Breivik föder hat. Det Sverige och den välfärd vi har idag är frukten av ett Sverige som består av olika kulturer och olika folk. Detta tack vare vårt demokratiska synsätt och vår öppenhet.

Att som dig stå emot Sverige som nation och det samhälle vi har idag innebär risker. Att svika sitt land och sitt samhälle är ett brott som många tar hårt på.

Jag förstår att din arbetsplats kan ha svårt att acceptera ditt svek mot vår nation, men jag hoppas att även de bemöter dig med mer demokrati och mer öppenhet. Det är nämligen det enda som kan få dig att känna lite heder i kroppen.

Anonym sa...

Ditt svar chockar mig. Förrädare? Ett sådan sågning och ett sådant hat hör inte hemma i en sund dialog. Något är allvarligt fel! Jag delar ju inte din syn på massivandring och multikulti och sådan olydnad bemöts ju numera reflexmässigt antingen med tillmälen (nazist, islamofob, förrädare etc.) eller med tysnad/ utfrysning. Däremot aldrig med argument och diskussion. Jag skulle aldrig drömma om att kasta nazistkortet på någon annan men det är inte utan att jag ibland tänker på att den behandling som människor med "fel" åsikter idag utsätts för till dels liknar den hetsjakt som t.ex. socialdemokrater utsattes för i Tyskland i början på 30-talet. Inga jämförelser i övrigt dock!

Som gammal SSU-are (Liberte, Kalmar) minns jag dom animerade politska diskussionerna över några mellanöl på fredagskvällarna och dom blodiga debatterna med MUF. Detta ersätts nu av färdigtuggade åsikter, jakt på oliktänkande och konformism. Att täppa till truten på din motståndare genom att kalla henne nazist, förrädare eller mördare släcker ju effektivt all debatt. Vem vinner på det? Varför?

Demokrati kräver olika åsikter! Och att dessa bemöts med argument, inte med tillmälen, utfrysning eller våld!

Mvh // Mats Nelson

Krassman sa...

@Mats Nelson: Jag förstår att jag trapa dig riktigt illa där, för jag läst faktiskt fel. Jag läste det som att du var nazist, inte att det skulle vara andras tolkning av dina åsikter. Ber så hemskt mycket om ursäkt för det Mats.

Förstår att det är därför du skriver att jag inte drivs av politisk analys och politiskt intresse (som dig) utan av en färdigtuggad världsbild och av hat.

Jag vill absolut ha en sund dialog men saknar fortfarande på det som jag ser som mina avgörande frågeställningar som jag gav dig. Vad är det som du kallar massinvandring, vad som får dig att tro på ett samhälle där vi inte accepterar alla kulturer och varför du inte tror på att alla folks frihet, är hela världens fred.

Är du inte villig att ge mig förklaringar på dina ställningstaganden som du själv skriver att du står för kring detta? Jag är nämligen stolt över det samhälle och den välfärd som trots de senaste åren nedrustning vår Socialdemokrati byggt under de 80 åren vi befunnit oss vid makten. Den uppbyggnaden har skapat ett samhälle där felst klassresor sker mellan samhällsskikten.

Anser man/du att det inte samhället är något bra utan förkastar det demokratiska och öppna samhället där alla kulturer och folka accepteras, ja då anser jag att man svikit det land som jag är stolt över.

Jag vill inte heller få en ny nattväktarstat med ökad misstänksamhet och ett nytt IB där partier och stat kartlägger enskilda individers politiska åsikter. Det kommer inte leda till ett bättre samhälle, det kommer leda till mer segregation, mer konflikter och mer motsättningar.

Bukaförbud, språktest och hårdare flyttningpolitik är inte rätt väg att gå, i alla fall inte i min bok. Debatten skall absolut inte släckas och om du tolkade det som att det var min tanke, så är felet bara mitt.

Du skriver "Demokrati kräver olika åsikter! Och att dessa bemöts med argument, inte med tillmälen, utfrysning eller våld!", och jag kunde inte uttryckt det bättre själv, mycket kloka ord.

Steffe P sa...

Mats Nelson. Bra skrivet måste jag säga. Tror (gjorde mig själv skyldig till detta!) att en del av Krassmans argumentation sker i vrede och affekt och med all respekt får man nog säga. Min personliga åsikt är att detta lite hårdare argumentation från bl.a S företrädare visar hur hårt pressade dom är med tanke på två förlorade val i rad. Nästa val är vinna eller försvinna och partipiskan viner nog rätt hårt.

Krassman sa...

@Steffe P: Att vi Socialdemokrater är pressade är sant, vi har massor att ta igen och vi är motiverade att göra ett bra val 2014. Men det har INGET med den här frågan att göra. Att ABB:s massmord är riktat mot den Socialdemokratiska rörelsen är tydligt.

Det där med partipiska känns lite 80:tal om jag skall vara ärlig och det har vi inte tid eller råd med längre. Den hårda tonen är min och min blogg, med namnet som den har, leverera en ton som är som alla andras. Tack för kommentren och välkommen åter =)