måndag, oktober 31, 2011

EFTERLYSNING: Tankar om vargen

Söker man på regeringens hemsida på ”vargjakt ” finner man den senaste inlägget, ett pressmeddelande från den 27:e januari 2010. Dagen efter skulle den dåvarande miljöministern Andreas Carlgren och Naturvårdsverkets generaldirektör Maria Ågren skulle redovisa vidtagna åtgärder för en livskraftig vargstam i Sverige. Man skulle även tala om planerade åtgärder för tillskott av nya friska vargar samt utvärderingsläget gällande 2010 års vargjakt. Carlgren är nu avpolletterad och den politiska frågan om vargen befinner sig i dvala.

Frågan om den framtida vargjakten och en livskraftig vargstam i Sverige befinner sig tillbaka till en tidigare passerad ruta. Man har nu infört ett tillfälligt uppehåll för licensjakten vilken skall ersättas med utökad skyddsjakt. Naturvårdsverket skall redovisa hur den skall utformas till regeringen senast den 15 november 2011. Det förtroendekapital som funnits hos jägare, boende och rovdjursvänner är skadat och skyttegravarna mellan de olika parterna grävs allt djupare, så länge politiken är tyst.

Nuvarande miljöminister, Lena Ek (C), har naturligtvis ett och annat att stå i dessa dagar men det skall bli intressant att se hur, och när hon tar tag i den något infekterade frågan om vargens vara i den svenska faunan. Jag har inga direkta lösningar, men jag vet att politiken återigen måste visa sina ambitioner och inleda nya samtal med de parter som berörs. Detta innan frågan avgörs av de som befinner sig i skyttegravarna på var sin sida.

Gammelmedia på detta:
DN / SvD / Aftonbladet / Aftonbladet2 / DN2 / SvD2 / Jakt & Jägare /

Krassman / In Your Face

2 kommentarer:

Dag Lindgren sa...

Du efterlyser tankar om vargen.
Jag försöker presentera sådana på min blogg
http://vargdag.wordpress.com/

Alexander sa...

En politiker som skrev något jag kunde tycka något om! Inte illa, jag kanske skulle rösta på dig nästa gång läge ges.

Jag håller med dig om att det känns som att det är läge för denna diskussion att lyftas ut ur skyttegravarna och behandlas av politikerna. Det mesta som skrivs från en dera hållen känns antingen väldigt vinklat eller så vinklas det av någon annan. Sakligheten är ofta som bortblåst och de organisationer där detta debatteras verkar allt för ofta för personligt engagerade i frågan. Vart är då politikerna, jag skiter ärligt talat i vilken blomma ni representerar (även om "M" kanske inte är en regelrät blomma;> )? För diskussionen på ett framtidsbetonat och konstruktivt sätt.